Nieuwe lustrum-theaterproductie op stapel

De Eindhovense regisseur Geert Niland schreef in coronatijd een toneelstuk: The New Continent. Wanneer een schip averij oploopt, zit de bemanning vast op zee, opgesloten in het ruim – “Een metafoor voor onze situatie in de lockdowns”. En in crisistijd staan helden op, waarmee de link is gelegd met het heroes-thema van het universiteitslustrum. Om de cast compleet te maken, zoekt Niland nog een viertal TU/e’ers (40-60 jaar) met lef en acteerervaring. Behalve de TU/e zijn ook de Wonka Podia en het International Theater Collective Eindhoven partners. De première staat gepland in juni 2022.

foto Alexander Reefman

The New Continent is een stuk dat over de coronapandemie gaat, zonder het c-woord ook maar te noemen. Het verhaal speelt in de toekomst: door klimaatverandering heeft het ijs op Groenland plaatsgemaakt voor vruchtbare grond. Een groep pioniers scheept in om aldaar een nieuw leven te beginnen.

Eenmaal op volle zee blijkt het schip onbetrouwbaar – en misschien de expeditieleiding ook wel. Stuurloos ronddobberend en opgesloten in het scheepsruim, moeten de bemanningsleden de beangstigende, onzekere situatie het hoofd bieden. De parallellen met de coronatijd zijn overduidelijk: tegen wil en dank met z’n allen ‘in hetzelfde schuitje’, risicovolle omstandigheden, weinig perspectief en groeiend onderling wantrouwen.

Regisseur en scenarist Geert Niland schiep een heldin, Alice, die te midden van de chaos durft te twijfelen, “ondanks alle druk om een standpunt in te nemen”. Een ongebruikelijke heldin dus – want helden zijn doorpakkers die niet aarzelen – maar wel eentje die de bemanning nodig heeft, en wie weet ons land ook. De verwijzing naar het lustrumthema van de 65-jarige TU/e, Heroes Like You, is niet toevallig: het scenario is in samenwerking geschreven.

Moulin Rouge

Niland heeft zijn lauweren al verdiend op de TU/e; eerder regisseerde hij voor de universiteit de muzikale theaterproducties Moulin Rouge (lustrumproductie 2011) en RENT (2013). Het waren spektakels waarover nog steeds wordt gesproken.

Lees verder onder de afbeelding.

De twintigkoppige cast van The New Continent bestaat voor ongeveer de helft uit studenten en medewerkers van de universiteit, onder wie leden van theatervereniging Doppio. Daarnaast levert ook het International Theater Collective Eindhoven (ITCE) acteurs. Dit collectief heeft behalve TU/e’ers ook internationals in de gelederen die bijvoorbeeld bij ASML of op de High Tech Campus werken.

“Cultuur levert een belangrijke bijdrage aan het leefklimaat voor internationals in Eindhoven”, stelt Niland. Een mening die gedeeld wordt door de TU/e en ook door de Wonka Podia, een samenwerkingsverband tussen zes theaters uit de Brainportregio, dat de productie ook ondersteunt. Een van die podia is het Eindhovense Parktheater, waar elke woensdagavond gerepeteerd wordt. In juni 2022 vinden de uitvoeringen van The New Continent plaats in de Wonka-theaters.

Kapitein (v)

De regisseur zoekt nog een viertal acteurs om zijn cast compleet te maken: een boerenechtpaar (m+v, 40+), een bemanningslid (m/v, ca. 50+) en een kapitein (v, 50+). “Er spelen ook studenten mee, daar wil ik graag leden van het wetenschappelijk en ondersteunend personeel naast plaatsen. Ik houd van de interactie tussen meerdere generaties op het toneel.”

Niland nodigt geïnteresseerden – liefst met toneelervaring, minimaal met talent en lef – uit een e-mail te sturen. De auditie bestaat uit het instuderen en spelen van een Engelstalige monoloog.