Hoe TU/e’ers een maatschappij zonder aardgas ‘fiksen’

Fixing Fuel, zo heet de expositie die vandaag geopend wordt in de Green Room in Atlas. De ondertitel luidt ‘Powering the society of the future’ en die toekomst is aardgasvrij. Mees Groothuis, bachelorstudent Industrial Design en werkzaam bij Go Green Office vertelt welke innovaties er tentoongesteld worden, variërend van energie uit waterstof tot een batterij voor warmte-opslag. Ook wie meer wil weten van het systeem voor Warmte Koude Opslag (WKO) op (of beter gezegd: onder) de TU/e zelf, kan tot en met april terecht in de Green Room.

foto Mees Groothuis

Go Green Office opende medio vorig jaar in Atlas 0.705 de zogenaamde Green Room, voor bijeenkomsten, evenementen en exposities over duurzaamheid. Vanmiddag vindt aldaar de opening plaats van de tentoonstelling Fixing Fuel - Powering the society of the future, met als spreker Mark Boneschanscher van EIRES. De opening is vanwege coronaregels alleen voor genodigden, maar de expositie is tot eind april vrij te bezoeken tijdens de openingsuren van Atlas.

Mees Groothuis (22) is als Green Room manager een van de organisatoren. Ook in zijn studie richt hij zich op duurzaamheid: “Ik ben aan het afstuderen bij Industrial Design en houd me daar bezig met circulariteit in productieprocessen. Maar ook duurzame energie heeft mijn interesse.”

Gasbel

In de jaren zestig van de vorige eeuw maakte Nederland, na de ontdekking van de gasbel onder Groningen, in tien jaar tijd de overstap van steenkool naar aardgas. Zestig jaar later staan we voor een nieuwe transitie, zodat we los kunnen komen van fossiele energiebronnen, inclusief het aardgas dat Groningen intussen letterlijk op zijn grondvesten doet schudden.

Fixing Fuel geeft een overzicht van de initiatieven op de TU/e die zich richten op een toekomst met duurzame energie, zonder afhankelijkheid van aardgas. Groothuis en zijn mede-organisatoren kregen bij het inrichten van de tentoonstelling hulp van Mark Boneschanscher van het instituut voor duurzame energie EIRES en van Mark Cox van de Energy Learning Community (ELC). “Wij weten zelf wel het een en ander, maar zij zijn perfect op de hoogte van alle initiatieven en hebben alle contacten.”

Waterstof

Bezoekers van Fixing Fuel kunnen kennismaken met technologieën als de warmtebatterij (Cellcius), smart grid modellering (Team RED), energie uit iron combustion (Team SOLID) en energie uit groene waterstof gewonnen door middel van de Electrolyzer. Ook het warmte-koudesysteem van de TU/e is vertegenwoordigd in de expositie (zie kader).

“We hebben ernaar gestreefd zo veel mogelijk tastbare objecten te laten zien: apparaten, onderdelen ervan, modellen en maquettes”, vertelt Groothuis. Bezoekers hoeven dus niet te vrezen voor een expositie die grotendeels uit tekst bestaat. “Maar de warmtebatterij van Cellcius zal alleen vandaag op de openingsdag te zien zijn; die is met anderhalve bij anderhalve meter te groot voor de ruimte.”

WKO en aardgas op de campus

De TU/e maakt gebruik van WKO voor klimaatbeheersing in de gebouwen op de campus. In hoeverre vervangt dat systeem het gebruik van aardgas?

Erwin Kerkhof, adviseur duurzaamheid bij Real Estate, somt op: “Op dit moment zijn Atlas, Auditorium, Ceres, Metaforum en het sportcentrum volledig aangesloten op de WKO, en Flux, Gemini, Helix, Spectrum en Vertigo deels.” Ook gebouwen van derden zijn aangesloten op de WKO: Aurora, Differ, Catalyst, Cyclotron, Kennispoort en Luna.

“De komende jaren gaan Gemini, Helix, Spectrum en Vertigo volledig van het gas af. Ook Cascade, Neuron (voorheen Laplace), de nieuwe woontorens bij het voormalige Paviljoen en de nieuwbouw Qubit zullen alleen op de WKO worden aangesloten.”

Op deze manier zal de TU/e de doelen omtrent CO2-uitstoot voor 2030 van het Klimaatakkoord van Parijs hoogstwaarschijnlijk vrij eenvoudig halen, aldus Kerkhof. “De uitdaging hierbij is om te proberen het elektriciteitsgebruik niet te veel te laten stijgen – WKO gebruikt elektra – ten opzichte van de aardgasbesparing, én de elektriciteit zo veel mogelijk schoon op te wekken.”

Heeft de TU/e tot die tijd eigenlijk veel last van de torenhoge aardgasprijzen? Kerkhof: “Vooralsnog niet: we hebben een vaste gasprijs tot 2024. Wel zijn de elektrakosten sterk gestegen, omdat veel elektra nu nog steeds wordt opgewekt in gascentrales.”