TU/e boekt geen progressie in de Keuzegids

In de Keuzegids Universiteiten 2023 die vandaag is uitgekomen, weet de TU/e in de categorie ‘overige universiteiten’ alleen de TU Delft nog onder zich als het gaat om de ranking die wordt opgemaakt op basis van de oordelen van studenten. Ten opzichte van vorig jaar liep de totaalscore iets terug van 59 naar 58,5 op een schaal van 100. Utrecht en Wageningen handhaven hun topposities. Hun bacheloropleidingen worden het best beoordeeld.

foto Bart van Overbeeke

In de Keuzegids zet de redactie op een rij wat volgens haar de beste universitaire bacheloropleidingen van Nederland zijn. Utrecht is opnieuw de nummer één in de ranglijst van brede universiteiten. Ze krijgt veel lof voor de vakgebieden gezondheid en recht & bestuur. Datzelfde geldt voor de Radboud Universiteit Nijmegen, maar die scoort in totaal net een punt lager.

De Universiteit Leiden verdringt Groningen en de Vrije Universiteit Amsterdam van de gedeelde derde plaats. De Universiteit van Amsterdam is net als vorig jaar hekkensluiter. Dat ligt volgens de Keuzegids vooral aan de lagere waardering voor opleidingen economie & bedrijf.

Opvallend

In de categorie ‘overige universiteiten’ heeft Wageningen Universiteit haar voorsprong op de Open Universiteit verder vergroot. De Universiteit Twente bleef staan op score van 64,5 punten, maar klom toch naar de derde plaats omdat de Universiteit Maastricht 2,5 punten inleverde.

Opvallende stijger in deze ranglijst is de Erasmus Universiteit Rotterdam, die 3,5 punten hoger scoort dan vorig jaar. Daarom is het nu de TU Delft die de rij sluit, met de TU/e net boven zich. Als gekeken wordt naar de totaalscores van de zes brede universiteiten zitten de VU (57,5), Groningen (56,5) en de UvA (55) met hun scores nog onder die van de TU/e.

Aan de TU/e scoren vier opleidingen bovengemiddeld, ze krijgen in de gids vier sterren op een schaal van vijf; dat zijn Mathematics, Applied Physics, Chemical Engineering and Chemistry en Sustainable Innovation. Drie opleidingen krijgen slechts twee sterren, wat staat voor een ondergemiddelde score; Computer Science, Data Science en Electrical Engineering. Alle andere opleidingen komen uit op drie sterren, de gemiddelde score.

Ranglijst Keuzegids Universiteiten 2023

De scores (op een schaal van honderd) van de Nederlandse universiteiten, volgens de Keuzegids: