Vo met een harde V: “Niet een studentenfeest, maar echt concert”

Géén dj-sets, maar een avond lang alleen maar livemuziek: dat is Vo met een harde V. Het concert, dat Rhetoricadispuut Tau samen met (oud-)studentenband MAVO op 20 oktober in Dynamo organiseert, moet studentenbands uit Eindhoven op de kaart zetten. “We wilden iets unieks creëren wat we jaren kunnen blijven doen.”

Vo met een harde V is niet zomaar een studentenfeest. Het is een avondvullend studentenconcert, met bands en muzikanten die samen op het podium staan. De naam is natuurlijk een parodie op Groots met een zachte G, maar dan met de studententerm vo, die bravo betekent.

De studentenbands treden al regelmatig op bij lustrumgala’s en evenementen als de intro, maar bijna nooit staan ze daar als hoofdact. Daar moet verandering in komen, vinden mede-organisatoren van het concert Roel Hazelhof en Stan de Rijk.

“We willen studentenbands promoten”, zegt De Rijk, die daarmee ook op zijn eigen band MAVO doelt. Die band kwam al vóór de coronapandemie met het idee voor het studentenconcert. De uitwerking van het plan liet echter zo lang op zich wachten, dat De Rijk het enige lid is dat nog studeert.“En dat hopelijk ook niet lang meer, in januari zou ik moeten afstuderen” Hij is dan klaar met zijn master Control Systems Technology bij Mechanical engineering.

Vriendengroep

Dat het concert er nu dan echt komt, is vooral ook te danken aan de inspanningen van Rhetoricadispuut Tau, dat vrijwel de hele organisatie op zich heeft genomen. Dispuutslid en student Mechanical Engineering Hazelhof, die al sinds mei bezig is met de voorbereidingen, is blij dat het concept lijkt aan te slaan. Alle 400 kaarten zijn namelijk verkocht. “Dat betekent dat we financieel ook rond zijn.” Het is een hele opluchting voor ze, want het dispuut heeft geen kas van 50.000 euro waar het verlies op kan lijden. “We zijn gewoon een vriendengroep, als we het niet rond hadden gekregen hadden we een probleem gehad.” Maar daar hoeft hij zich, ook dankzij sponsoring van onder andere Stehven, geen zorgen meer om te maken.

Daarmee is voor de mannen de voorpret nu echt begonnen. De Rijk is nog bezig de laatste puntjes op de i te zetten voor de show, waarbij onder andere Aeris Brass Band en Kordaat optreden. Ook komt er een aantal gastartiesten optreden, onder wie zanger Kafque. Die laatste noemt Hazelhof een ‘party trick’. “Hij is iemand van ons dispuut, die zanger Kafke (bekend van het nummer ‘Springen’, red.) heel goed mee kan zingen. We vragen vaak bij festivals of hij dat voor het publiek mag doen en dat is altijd een groot succes.” De zanger zal deze keer niet met een opgenomen bandje meezingen, hij wordt begeleid door livemuziek van MAVO. Het zou weleens zijn favoriete highlight van de show kunnen worden, denkt de Hazelhof.

Deurbeleid

In totaal vullen straks zo’n 25 muzikanten de avond met livemuziek. “We gaan er echt één grote show van maken”, vertelt De Rijk. De bedoeling is om alle optredens in elkaar over te laten lopen. “Vier uur lang rijgen we alles aan elkaar. We delen instrumenten en pluggen alles snel om. Dat wordt nog wel spannend, maar het gaat wel lukken.” Om iedereen vanaf moment één aan het feesten te krijgen, is er een speciaal deurbeleid, legt hij uit. “Rond 22 uur sluit de deur, we willen graag iedereen voor die tijd binnen hebben.” De deuren van de grote zaal blijven dan nog dicht: eerst worden bezoekers ‘opgehypet’ in de algemene ruimte van Dynamo.

De organisatoren zelf hebben het niet nodig om opgehypet te worden. Hazelhof: “Ik heb er kriebels van in mijn buik. We willen iets unieks creëren wat we jaren kunnen blijven doen. Dit is een trialconcert met tot nu toe alleen maar groene vlaggen.”