ASML wil nieuwe cleanroom bouwen op TU/e-campus

ASML wil op de TU/e-campus een nieuwe cleanroom neerzetten. De universiteit en ASML willen daarmee hun samenwerking verstevigen. De huidige cleanroom van de TU/e is dringend toe aan vervanging, mede ook omdat in Spectrum, het gebouw waar de cleanroom in gevestigd is (zie hoofdfoto), de breedplaatvloeren hersteld moeten worden. Drie jaar terug schatte het College van Bestuur nog zo’n 43,7 miljoen euro nodig te hebben voor de bouw van een nieuwe cleanroom.

Deze ochtend publiceerde het Eindhovens Dagblad over het voornemen van ASML. Naar het zich laat aanzien baseert het ED zich hierbij op een ‘voorafgaande bekendmaking’ die de TU/e hierover naar buiten heeft gebracht. In die bekendmaking is al veel informatie te vinden over hoe de universiteit en ASML dit bouwproject gaan aanpakken.

In het nieuwe gebouw moeten straks een state-of-the-art cleanroom, onderzoeksruimtes en werkplekken komen. Het wordt een faciliteit waar in een deel van het gebouw het onderzoek van ASML plaatsvindt, een ander deel wordt ingeruimd voor gezamenlijke onderzoeksprojecten, en er komt een deel waar ASML de TU/e ‘de mogelijkheid biedt om haar eigen cleanroomfaciliteit in onder te brengen’. Over dat eigen deel dat de TU/e zal huren van ASML, heeft de universiteit volledige zeggenschap. Volgens bestuurswoordvoerder Ivo Jongsma zal ASML alle bouwkosten op zich nemen. Voor grond waar het pand op komt te staan, krijgt ASML het gebruiksrecht van de TU/e.

Met de nieuwbouw mikken ASML en de TU/e op het verder intensiveren van de wetenschappelijke samenwerking. Daarover lopen op dit moment nog de gesprekken en Jongsma zegt dat eind april daar pas op z’n vroegst meer over bekendgemaakt kan worden.

Opbouwen persoonlijk netwerk

Over de faciliteit waar ASML en de TU/e hun gezamenlijke onderzoek gaan doen, staat in de bekendmaking dat bachelor- en masterstudenten hier straks ‘niet alleen een unieke kans krijgen om vaardigheden te verwerven die direct relevant zijn voor de Brainport-industrie, maar ook een persoonlijk netwerk om hun carrière in de industrie naadloos voort te zetten als ze dat willen’. Want op deze plek zullen de huidige en komende generaties ingenieurs elkaar ontmoeten en leren van elkaar, zo staat te lezen. De nieuwe cleamroom biedt ASML dus ook de mogelijkheid om al in een zeer vroege fase in contact te komen met mogelijk toekomstige werknemers. Het Veldhovense bedrijf, dat de komende jaren ook sterk wil gaan groeien, heeft daar een sterke behoefte aan.

De nieuwe state-of-the-art faciliteit komt ook beschikbaar voor de partners in Brainport-onderwijs met wie de TU/e samenwerkt. ‘Dit versterkt de aantrekkingskracht voor studenten voor deze technische vakgebieden en het vergroten van hun aantal is van vitaal belang voor de Brainport-regio en geheel Nederland’, staat in de bekendmaking. Het zal daarmee ook de groeiambities van de TU/e, de zogeheten schaalsprong, ondersteunen.

Locatie

Waar het gebouw precies moet komen te staan, wanneer de bouw van start gaat en hoe groot het precies wordt, is op dit moment nog niet bekend. “We werken al vele jaren samen met de TU/e, waarbij we een brug slaan tussen grensverleggend onderzoek en innovatieve technologie", laat een woordvoerder van ASML weten. “We onderzoeken momenteel gezamenlijk hoe we die succesvolle samenwerking kunnen bestendigen voor de toekomst. Een mogelijkheid is om een gebouw met cleanroom te realiseren op de TU/e-campus. In de komende paar maanden hopen we hier samen met de TU/e meer over te kunnen zeggen.”

De opdracht voor het bouwen van die nieuwe cleanroom wil de universiteit, via het nieuw te realiseren pand, direct gunnen aan ASML. Daarover deed de TU/e een zogenoemde 'aankondiging van vrijwillige transparantie vooraf' zodat anderen eventueel bezwaar kunnen maken tegen de gunning.