SOLID lanceert alternatieve techniek voor veilige waterstofopslag

Studententeam SOLID heeft een techniek ontwikkeld voor het opslaan en transporteren van waterstof door het gebruik van ijzer. Het prototype met deze technologie heet SIR One – Steam Iron Reactor One – en kan tot één kilo waterstof opslaan: genoeg om een personenauto honderd kilometer te laten rijden. Het systeem moet de komende jaren verder opgeschaald worden.

Groene waterstof is schoner dan traditionele energie. Met ruim 800 miljoen euro aan subsidie geeft de Nederlandse overheid al een flinke impuls aan het produceren van waterstof. Maar hoe slaan we die waterstof op om die later weer te kunnen gebruiken? Naar schatting zal in de toekomst slechts 30 procent van de totale waterstofvraag in Nederland gevoed kunnen worden met het centrale waterstofpijpleidingennetwerk. In de energietransitie is het opslaan en transporteren van energie een van de grote uitdagingen. Traditionele batterijen kunnen maar beperkt opslaan. De studenten van SOLID denken daar dus een oplossing voor te hebben.

IJzer als opslagmiddel

‘Waterstof kan opgeslagen worden door het te laten reageren met ijzeroxide, ook wel bekend als roest. Hierbij ontstaan ijzer en water, waar het ijzer fungeert als opslagmiddel. Om vervolgens weer waterstof te kunnen leveren, reageert ijzer met stoom om waterstof en ijzeroxide te vormen. Zo ontstaat er een cyclus waarin ijzer als duurzame waterstof batterij functioneert.’ Zo valt te lezen in hun persbericht. Max Winkel, Team Manager bij SOLID: “Op deze manier kunnen we waterstof compact opslaan en transporteren. Door zijn hoge energiedichtheid kan ijzer namelijk tot drie keer meer waterstof opslaan per volume, dan waterstof onder hoge druk (700 bar), wat momenteel de meest gebruikte vorm van opslag is.”

Doorontwikkeling

Na SIR One moet SIR Two komen, die een vijftien keer grotere opslagcapaciteit zal hebben. Die moet dan weer de basis vormen voor SIR Three: een demo-opstelling in de haven van Rotterdam om de technologie industrieel te kunnen demonstreren. De studenten hopen dat laatste in 2027 voor elkaar te krijgen.