Auditorium lange periode dicht

Vanaf zaterdag 22 juni is het tien weken lang niet meer mogelijk om in het Auditorium te studeren of te werken. Het pand krijgt een nieuwe brandmeldinstallatie en aan de trappen aan de buitenzijde wordt onderhoud uitgevoerd. De gebruikers van Auditorium ervaren de sluiting ieder op eigen wijze.

De laatste weken zijn in het Auditorium de voorbereidende werkzaamheden al duidelijk te merken. De overlast daarvan is minimaal en de colleges, het gebruiken van studieplekken, het keukenwerk van de catering en de programma’s van Studium Generale kunnen gewoon doorgaan.

Dat wordt anders na 22 juni. Tot en met 27 augustus is Auditorium te beschouwen als bouwterrein. Dat betekent onder andere dat er geen werkzame brandmeldinstallatie is. Daarom mag niemand naar binnen. De enige uitzondering wordt gemaakt voor het betreden van de togakamer, daarvoor is op -1 een registratiemogelijkheid. Buiten is een deel van de parkeerplaats niet te gebruiken - sinds eind mei al - omdat tien plekken zijn gereserveerd voor bouwcontainers.

Studieparadijs

In eerste instantie schrikt masterstudent Computer Science Veerle Fürst wanneer ze hoort dat het Auditorium dichtgaat. “Dit is onze favoriete studieplek. Met een groep van zes studenten spreken we altijd af voor collegezaal 2.15 om op de galerij samen te studeren. Ik houd van het geroezemoes in Auditorium. In de bieb van Meta of in Atlas vind ik het veel te rustig.” Een tweede reden om hier te studeren is dat het hen motiveert om anderen te zien werken. Als Fürst hoort over welke periode het gaat, blijkt er niets aan de hand. “De tentamens beginnen op 24 juni en die kunnen we wel thuis voorbereiden.”

Studium Generale

Het laatste programma van SG dit seizoen in Auditorium is op 19 juni in de Blauwe Zaal. De medewerkers van Studium Generale gaan tijdens de sluiting werken in twee ruimtes in MetaForum die zij via Book my Space reserveerden.

De Kunstuitleen past er ook makkelijk een mouw aan: “Wie in die weken eigenlijk de geleende grafiek moet terugbrengen, mag die langer houden”, zegt uitleenbeheerder Liza Gloudemans. “Ik hoop wel dat medewerkers de Kunstuitleen na de verbouwing weer weten te vinden. Via mail mogen er afspraken worden gemaakt.”

Feestjes

Lastiger is de sluiting voor de catering van borrels en partijen en het klaarmaken van lunches door banqueting. Er kan niet meer gefrituurd worden en er moet een nieuwe plek gevonden worden voor glazen, koelkasten, voorraad en het grote koffiezetapparaat. In Vertigo komt de tijdelijke opslag van deze en andere spullen die in de sluitingsperiode gebruikt moeten worden. Tot half juli worden nog borrels en partijen gehouden op de campus. Subway zal gedurende de verbouwing dicht zijn.

Cursor heeft een plek gevonden in Neuron. Instituut EAISI wil de rol van tijdelijke herberg op zich nemen.

Historie

Auditorium is een van de vier oudste gebouwen van de universiteit. In 1961 werd de eerste paal de grond in geslagen door de weduwe van de eerste rector magnificus; mevrouw Dorgelo-Plomp. In 1966 werd het onderwijsgebouw officieel geopend met een concert van het Brabants Orkest.

In 1994 is er brand geweest in het Auditorium waarna een eerste grote renovatie plaatsvond. Destijds moesten de colleges verplaatst worden naar De Bruine Heer aan de Emmasingel.

Meer weten over de historie? Kijk hier. Daar lees je ook wat de ‘vlaggen’ op de deuren van de Senaatszaal betekenen.