Campus clean-up: onderbroeken en heel veel plastic

Gisteren organiseerde Troep Troopers Eindhoven samen met Green Cafe een campus clean-up. In minder dan anderhalf uur werd zo’n zestig kilo zwerfaval verzameld. De vangst: koffers, onderbroeken, stukjes brommer, flesjes en enorm veel plastic en prulletjes.

foto Troep Troopers Eindhoven

Troep Troopers Eindhoven organiseert clean-ups in parken en andere natuurgebieden in Eindhoven. Green Cafe is een initiatief van Trefpunt Groen Eindhoven, zij focussen voornamelijk op informatieve evenementen rondom natuur en duurzaamheid”, vertelt Erdem Cerit, coördinator bij beide vrijwilligersorganisaties.

Gisteren sloegen de twee organisaties de handen ineen om de TU/e campus eens goed op te ruimen. Iedereen kon aansluiten, jong of oud, student of geen student, Nederlands of international. In totaal hielpen er 27 vrijwilligers mee. “Het was een leuke mix van Nederlanders en internationals van verschillende leeftijden. Zo hadden we bijvoorbeeld ook twee jonge natuurenthousiasten onder de tien jaar en verschillende zestigplussers”, aldus Cerit. “Onder de vrijwilligers waren ook drie studenten van de GO Green Office en twee leden van Partij voor de Dieren.”

“Maar de campus lijkt zo netjes”

Rondom de gebouwen lijkt dat misschien zo, maar volgens Cerit verandert dit beeld al heel snel als je er actief naar zoekt. “Het zwerfaval zit vaak verstopt onder de struiken”, legt hij uit. “En rondom de groene gebieden, zoals de rivier, is het er altijd slecht aan toe."

Dat een clean-up wel degelijk nodig was, wordt bevestigd door de vangst van gister. “We hebben meer dan twintig volle vuilniszakken (van zestig liter, red.) verzameld, in minder dan anderhalf uur.” Volgens Cerit komt dit neer op ongeveer zestig kilo aan zwerfafval.

Naast de standaard prulletjes en plastic verpakkingen vonden de vrijwilligers ook minder standaard afval, zoals een koffer, een spatbord, stukjes van brommer, kleding, meerdere onderbroeken, en een fietshelm.

Komt er nog een TU/e campus clean-up?

“Ik verwacht dat we het over een aantal maanden opnieuw doen, wanneer het weer wat beter is”, zegt Cerit enthousiast. Hou onze agenda of die van Troep Troopers Eindhoven in de gaten om te zien wanneer het zover is.