Onverkoopbare boeken worden unieke kunstwerken

Onverkoopbare boeken worden unieke kunstwerken

In Nederland worden veel boeken naar kringloopwinkels gebracht. Goed voor het hergebruik, maar ook daar vinden ze niet altijd een nieuwe bestemming. Docent Statistiek bij Wiskunde & Informatica Anne Fey-den Boer kon dit niet aanzien. Als vrijwilliger bij Books4Life bedacht ze een nieuwe bestemming voor de onverkoopbare boeken: boekvouwkunst. Van roman tot thriller; van elk boek is een prachtig kunstwerk te maken.

“Ik ben verzot op boeken, altijd al geweest. Daarom trokken universiteiten mij ook zo aan: dat waren voor mijn gevoel altijd plekken vol met boeken en mensen die met boeken bezig zijn. Tegenwoordig is dat helaas minder het geval dan vroeger.”

“Mijn voorliefde voor boeken heeft er ook voor gezorgd dat ik ben begonnen met vrijwilligerswerk bij Books4Life, een winkel die tweedehands boeken verkoopt voor het goede doel. Twee keer in de week ben ik daar te vinden. Dat is echt mijn plekje en daar is het boekvouwen ook begonnen.”

Op bestelling

“Er zijn veel boeken die we niet (meer) kunnen verkopen. Die belanden dan bij het oud papier. Dat vond ik zo zonde en ik dacht ‘daar kan ik nog wel wat mee’. Ik kon ermee experimenteren in de wereld van de boekvouwkunst en het bleek een succes: er kwamen tentoonstellingen en zelfs opdrachten uit. Mensen bestellen bij mij een boekvouwkunstwerk. Dat vind ik erg leuk.”

Ik wil iets doen wat ik nog niet gedaan heb. Dat loopt als een rode draad door mijn leven: bij het lesgeven, met onderzoek doen en bij boeken vouwen

Anne Fey
Onderzoekster bij de faculteit Wiskunde & Informatica

“Twee keer hetzelfde maken, dat is niks voor mij. Geef me liever een nieuwe opdracht. Ik wil steeds iets doen wat ik nog niet eerder gedaan heb. Dat vind ik leuk en dat loopt als een rode draad door mijn leven: bij het lesgeven, met onderzoek doen en bij boeken vouwen.”

Boekvouwkunst versus origami

Boekvouwkunst is zeker niet hetzelfde als origami. Origami kent strikte regels: er is één vel papier en daar wordt niet in geknipt. In de boekvouwkunst wordt het hele boek gebruikt en mogen tools als schaar, lijm of stokjes worden benut.

“Soms ontstaat een kunstwerk spontaan, maar meestal door een ontwerp. Ik maak de ontwerpen op papier, met potlood. Ik ben niet zo goed in 3D-denken. Ik vind het lastig om me voor te stellen hoe iets eruit zal komen te zien. Liever gooi ik geen mislukte pogingen weg, dus ik probeer het van te voren toch wel goed uit te denken. Dat is puzzelen en dat vind ik leuk; dat is ook de reden dat ik van wiskunde houd.”

Haar achtergrond in wiskunde komt terug in haar kunstwerken. Alle stukken kennen een zekere symmetrie. In sommige werken komen ook wiskundige figuren terug, zoals de Gauss-verdeling. “De Gauss-verdeling, ook wel normale verdeling genoemd, beschrijft een continue kansverdeling, belangrijk in de statistiek.”

Het is niet per se nodig om wiskundig onderlegd te zijn om boekvouwkunst te maken. “Vanwege mijn achtergrond is mijn kunst wiskundig van aard. Ik vind het fijn om regelmaat en symmetrie in mijn kunstwerken te zien. Maar er zijn ook kunstenaars die hele vrije werken maken. Die zijn veel meer intuïtief. Ik bewonder juist ook die kunstenaars, zoals Boukje Voet. Zij doet iets wat mij niet lukt: zo vrij en onbevangen met een boek werken.”

Expositie boekvouwkunst

Feys tentoonstelling in de bibliotheek in MetaForum (vloer -1) is nog tot half september gratis te bezoeken. Op haar website of bij Books4Life kun je nog meer boekvouwkunst uit haar collectie bewonderen.