Mark gaat voor win-winsituaties

Lees meer

Mark gaat voor win-winsituaties

Toen het einde van zijn studietijd in zicht kwam, dacht Innovation Management-student Mark Verhagen voor het eerst aan lid worden van een studententeam. Hij heeft er geen dag spijt van gehad, want als teammanager kan hij dingen fiksen en zorgen dat SOLID als team de kansen grijpt. “Onze metal fuels-proefinstallatie is te vergelijken met de eerste stoomtrein.”

Kansen opmerken, ze analyseren en ze daarna benutten samen met anderen. Dat is waar Mark Verhagen warm van wordt. Een half jaar voordat hij zijn studie Innovation Management zou afronden, vroeg hij zich af waar hij daarna zou gaan werken. Er waren al aanbiedingen voor banen, maar hij miste iets. En toen vroeg zijn schoonmoeder: "Wat deed je het liefst als kind?". 

Mark Verhagen ging in gedachten terug naar Dorst (Noord-Brabant) waar hij op de basisschool een voortuin-schoonmaak-bedrijfje had opgericht. "Ik zag op de terugweg van school niet bijgehouden voortuintjes en ik begon me af te vragen hoe dat kwam. Mensen zullen óf geen tijd hebben, óf geen interesse. En hoe lossen we het op?" Het eindigde in een team van vriendjes die met het verdiende geld een carnavalswagen optuigden. "Dat was superleuk", herinnert Mark zich. Conclusie: zelfs als kind loste hij al graag problemen op.

Omslag

In diezelfde tijd dat Mark zijn drijfveer voor de toekomst zocht, vertelde huisgenoot Lex Scheepers over het studententeam waarvan hij lid wilde worden: SOLID. Het team houdt zich bezig met het ontwikkelen van een circulaire en CO2-vrije brandstof: ijzerpoeder. "Tot dan toe had ik eerlijk gezegd geen geloof in de energietransitie", zegt Mark, "en ik zag geen passende CO2-vrije brandstof om zware industrieën duurzaam te maken. Maar nadat ik las over ijzerpoeder als nieuwe brandstof, dacht ik bij mezelf: het kan dus misschien tóch!"

Tot ik van SOLID hoorde, had ik eerlijk gezegd geen geloof in de energietransitie

Mark Verhagen
Teammanager SOLID

Toen Mark een paar dagen later weer met Lex aan tafel zat, bleek dat het idee hem niet losgelaten had. "Ik kwam met voorstellen over welke bedrijven SOLID zou moeten benaderen en met bedrijfseconomische inzichten. Lex vond dat ik dat aan het team moest gaan vertellen."

Niet te laat

Eigenlijk dacht Mark dat hij al te ver in zijn studie was gevorderd om aan een studententeam deel te nemen. De meeste studenten gaan namelijk bij een team tijdens hun bachelor of vóór hun master. "Toch besloot ik even te gaan praten." Tijdens dat gesprek werd hem duidelijk dat het juist een kans was. "Een kans om wat je heb geleerd in de praktijk te brengen, waarbij je samenwerkt met een enorm gemotiveerde groep om een probleem op te lossen."

Bovendien zocht het team een nieuwe teammanager - een positie die Mark wel zag zitten. Als je hem vraagt wat hij (sinds afgelopen september) bij SOLID doet, antwoordt hij: 'Dingen fiksen’. "Elke dag ben ik bezig om te zorgen dat kansen ontdekt en benut worden. Daarom vraag ik me ook continu af: hoe maak ik hiervan een win-winsituatie?" Dus als de burgemeester langskomt, of een delegatie uit het bedrijfsleven, dan benadert hij hen net zo als die tuinbezitters in Dorst: wat kan ik of SOLID doen om jullie verder te helpen? "Wanneer dan blijkt dat we elkaar kunnen helpen, gaan we direct over tot actie."

Het leuke aan een studententeam is volgens Mark dat je de vrijheid hebt om een win-winvraag te beantwoorden en de acties direct uit te voeren. "Omdat een studententeam immers niet wordt gezien als potentiele concurrentie, is iedereen met wie je praat erg open en wil iedereen je helpen. Dit opent deuren die anders gesloten zouden blijven."

Hij wordt er enthousiaster van dan van een baan bij een groot bedrijf. "In een grote groep is er de valkuil dat je minder autonomie hebt. En een kleine start-up met drie personen heeft volgens mij geen slagkracht. Daarom is een team van circa dertig mensen, zoals bij SOLID, ideaal. Hier heb je autonomie én slagkracht."

De grote vaart

Een maand geleden is een onderzoek door SOLID, de TU/e en het Maritiem Kennis Centrum afgerond waarin naar voren komt dat ijzerpoeder als energiedrager voor de maritieme wereld van betekenis zou kunnen zijn. Mark: "Niet voor kleine bootjes of cruiseschepen, maar bij vrachtschepen die al zwaar zijn van zichzelf én die lange afstanden afleggen, kan onze techniek van pas komen. Dit zijn juist de grote CO2-uitstoters." Om te demonstreren dat schepen kunnen varen op ijzerpoeder, gaat SOLID een oud stoomschip ombouwen tot een door metal fuels aangedreven vaartuig.

Mark: "Of het gaat lukken. is nog maar de vraag. Maar er staan al wel partijen open om ons bij deze doelstelling te helpen - we hebben het bijna rond. Dat zal dan ’s werelds eerste schip zijn op ijzerpoeder, hoe gaaf zou dat zijn?"

Een studententeam wordt niet gezien als potentiele concurrentie

Mark Verhagen
teammanager SOLID

Om de win-win te versterken, probeert SOLID Brainport en andere regio’s met elkaar te verbinden. "Alleen in de Brainport-regio opereren, is niet genoeg. De zware industrieën zijn onze potentiele gebruikers, deze zijn vooral gepositioneerd buiten de Brainport-regio. Aangezien Brainport graag wil exporteren en de zware industrieën in andere regio’s met een probleem zitten dat wij mogelijk kunnen oplossen, is het een win-winsituatie dicht bij huis."

De manier waarop het contact met Brainport tot stand kwam, is er een uit de categorie ‘de aanhouder wint’. Mark: "Ik heb zo vaak naar de marketingdirecteur van Brainport gebeld dat mijn nummer herkend werd. Een maand lang dagelijks, een totaal van rond de dertig keer. Toen er uiteindelijk een meeting was, kreeg ik bij het handenschudden de opmerking: 'Ah, jouw nummer eindigt op 2729'."

Demo

In Geleen bij Metalot heeft SOLID een proefinstallatie gebouwd. Deze wordt getransporteerd naar Lieshout op het terrein van Royal Swinkels Family Brewers, ofwel Bavaria, om hem eindelijk te tonen aan het grote publiek. Dat gebeurt, als het goed is, binnen een half jaar. De demo is al eens uitgesteld. "Maar dat heb je bij een innovatie",  zegt Mark berustend. "Als het dan straks gebeurt, krijgt het publiek wél iets te zien dat te vergelijken is met de impact van de eerste stoomtrein."

“Wat ik zo mooi vind aan het hele SOLID-gebeuren, is dat het erg op commerciële toepassing is gericht. Het is zo gaaf wat je voor elkaar kunt krijgen met een studententeam."

Hoe zijn toekomst eruit ziet, weet Mark nog niet, "maar ik zal zeker een hele koffer aan bagage meenemen en de innovatie is een aantal stappen vooruitgekomen: win-win."

Deel dit artikel via je socials