Student Conner Smeets dicht zijn bachelor aan elkaar

Lees meer

Student Conner Smeets dicht zijn bachelor aan elkaar

Conner Smeets, bachelorstudent Industrial Engineering heeft een onorthodoxe manier van notities maken bij colleges: hij doet dat in dichtvorm. De jonge woordkunstenaar merkt dat hij de stof zo beter begrijpt, omdat dichten een bepaalde diepgang vergt die je dwingt om de stof onder de knie te krijgen.

“Mijn vrienden hebben me aangemoedigd toch eens contact te leggen met Cursor over mijn studiegedrag. Naast gedichten schrijf ik ook vaak grappen uit naar aanleiding van de lesstof. Het helpt me om de lesstof beter te begrijpen in plaats van enkel te stampen.” Mensen die wat kennis hebben van statistiek en/of economie worden verderop in dit artikel uitgedaagd om de dubbele lagen in de gedichten van Conner te vinden.

“Er is een gedicht dat ik heb geschreven tijdens mijn tweede statistiekherkansing. Om het gevoel van statistiek studeren over te brengen, heb ik het 100 procent grammaticaal correct opgeschreven, terwijl het toch erg verwarrend is om te lezen. Voornamelijk omdat de werkwoordsvormen ‘is’ en ‘isn’t’ actief worden gebruikt, zoals stochastische variabelen gaan over actief ‘zijn’ of ‘niet zijn’. Het gaat over de discussie rond vrije wil en hoe statistiek kan worden gebruikt om te bepleiten dat vrije wil echt bestaat.”

Stochastic essence

The deterministic
Believe being bound to be realistic
Things are or they don't
Changing, they won't
Blameless they roamed
While the prophets got stoned
Like they were stoned on the day they found no fault with the cold of their hearts as not their hearts but their smarts had gotten them told that free will grew old when it fitted the mold of deterministics and physics that the wise men sought, first fought, then bought as if it were determined that it would be sold

One haven was left, as but statistics fled
For they knew things aren't or are they don't be or not it's a matter of significance that the wise never sought: something is not is or isn't, it's both at once, when we say it is it's more is than isn't, when we say it's not it's more not than be. The significant cut off: what they failed to see. Failed to see more than succeeded, so failed to those for which stochastics never heeded

There will always be some, as significantly pleaded

Wiskunde versus statistiek

“In overige wiskunde is iets wel of niet en dat staat vast, maar in statistiek kunnen dingen altijd lukken. Bijvoorbeeld: als je een peuter laat strijden tegen Usain Bolt, is er een kans dat de peuter wint. Die kans is extreem klein, maar winst en verlies zijn beide mogelijke uitkomsten. Bij statistiek kan iets zijn en iets niet zijn, tot dat je per geval de uitkomst hebt gekregen.”

Ondanks zijn diepgaande gedichten, is hij niet per se goed in statistiek. “Ik heb het vak twee keer moeten herkansen, maar de laatste keer, toen ik bovenstaand gedicht schreef, heb ik hem wel gehaald.” Het dichten begon voor Conner eigenlijk een beetje uit verveling. “Het ontbrak me niet aan academische vaardigheden om gewoon normaal te studeren, maar ik verveelde me. Ik merkte het vooral tijdens corona, waarbij ik veel op de bank mijn colleges keek, zonder prikkel van buitenaf om bij de les te blijven. Toen begon ik grappen over de stof op te schrijven om nadien te delen met mijn medestudenten. Dat hielp me om te blijven opletten. Bijvoorbeeld over hoe lang het duurt eerdat een lift bij je is, iets wat je met statistiek kunt schatten. En in Atlas hebben we liften die er uren over kunnen doen eer ze bij je zijn. Daarvoor gaan dezelfde formules op als uit de lessen.”

Focus

Dat hij door het dichten zijn aandacht beter bij de les kan houden, is voor hem meer een gevolg dan een doel. “Het is vooral leuker en interessanter zo. Iedereen heeft zijn eigen leerstijl, waarbij veel mensen de slides zo’n beetje overtypen. Dat werkt voor mij totaal niet. Voor mij is diepgang belangrijk, en dat is het mooie als je ergens over wilt dichten of een grap wilt maken; dan moet je de materie wel begrijpen want je gaat daarvoor per definitie een laagje dieper. De woordkunst is iets wat Conner wel past. “Naast techniek vond ik ook taalkunde heel boeiend, maar ja, daar is amper werk in. Dus heb ik voor IE gekozen, en op deze manier kan ik het nog een beetje combineren.” Of hij dan nog iets hoopt te gaan doen met beide in zijn werkende leven? “Misschien, als er een kans komt. Maar dat acht ik niet waarschijnlijk.” Zijn statistiek-themafase houdt nog even aan …

Misschien valt het ook op dat Conner, als een van de weinigen, nooit een laptop open heeft. “Ik schrijf altijd op papier. En in de trein soms op mijn telefoon.” Het dichten komt voor Conner wel vrij spontaan. “Soms heb ik er twee per week, soms maanden niets. En niet alles lukt meteen, hoor. 90 procent is gewoon slecht.”

Toeval bestaat wel

“Aan het begin vond ik statistiek helemaal niet leuk. Het was niet logisch voor me. Ik moest formules neerpennen waarvan ik eigenlijk niet wist wat ze betekenden. Nu vind ik het wel echt leuk, al ben ik er nog steeds niet goed in. Maar statistiek helpt je de wereld beter begrijpen. Zeker in het geval van toeval.” Om dan maar met een van de meest fundamentele vragen te beginnen: bestaat toeval dan echt? “Toeval bestaat en met statistiek kun je er een beter beeld van krijgen. Ik liep bijvoorbeeld eens naar boven en toen viel er plots iets om. Dat gaf me dan wel eens een angstig gevoel. Er gebeuren zoveel toevallige dingen, of dat lijkt toch zo. Maar als je statistiek leert, leer je dat het eigenlijk best normaal is dat er zoveel toevallige dingen gebeuren. Statistiek is het framework voor wat er gebeurt in het leven.”

“Toeval is als het een beetje onwaarschijnlijk wordt dat iets zo is. Moeilijk te geloven dat het echt zo is, een prikkel om sceptisch te gaan worden. Bijvoorbeeld als iemand steeds zegt dat hij ‘maar wat invult op een toets’ en toch steeds negens haalt. Dat is onwaarschijnlijk, maar wel mogelijk. Toeval bestaat, maar herhaalde toeval niet.”

Tweetalig

Conner kan niet alleen goed met het Engels goochelen, ook in het Nederlands kan hij aardig dichten. Hieronder nog een Nederlands gedicht van hem over economie.

Woorden van onbenul

De laatste tijd zitten m'n gedachten in colleges

Steeds meer in hun eigen dwaal

 

Terwijl mijn rechteroor zelf luistert naar de woorden

Maakt m'n linker daarvan een heel ander verhaal

 

Eergister werd ons verteld over dat spannende woord uit de echte wereld

Winst, ja zo wordt het genoemd

 

En hoe het is waar ieder gerespecteerd zakenman

Zijn interesse en zijn aandacht voor opdoemt

 

Maar ach wat zegt dan Bijsterveld

Gezicht besmeurd met brede lach

"Winst kan een boeker zelf verzinnen zolang hij de itda maar zelf bedenken mag"

 

Een goed thesaurier laat z'n holders steeds geloven

"Mijn bedrijf haar posi gaat vanzelf"

En als hij dat maar vaak genoeg blijft zeggen dan gelooft hij dat uiteindelijk ook zelf

 

En mijn domme kop die bleef maar denken

Ja hij meent het ook nog echt

Dit is slechts één van die dingen die onmeetbaar zijn

En waar men nog zo zijn waarden aan hecht

 

Om maar wat te noemen schiet ik voor met geluk en houden van

Je kunt het toch niet controleren

Dus zeg dan maar gewoon dat je dat wel kan

 

Want ieder man die zegt

"Het geluk springt me van de oren. Ik hou van jou en van mezelf"

 

Controleren kun je niet. Dus blijf het lekker zeggen

En dan gelooft u dat uiteindelijk ook zelf

Meer lezen van Conner? Hij krijgt nog genoeg gelegenheden de komende studiejaren, en zeker bij statistiek waar hij nog tien (!) modules van moet doorlopen.

Deel dit artikel