Rugnummer | Het lievelingsgetal van IMPACT is 20

Boks- en kickboksvereniging IMPACT zegt "oo wie" over haar groeicijfers

Rugnummer | Het lievelingsgetal van IMPACT is 20

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen, stoten en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal’?

foto Maud Staassen

Warming up

E.S.K.B.V. IMPACT is een vereniging die bestaat uit twee sporten: kickboksen en boksen. Bij kickboksen gebruik je je vuisten, schenen, voeten en knieën om aan te vallen, bij boksen stoot je alleen met je vuisten. Wie wint, wordt bepaald door de scorekaart van de jury, of door het opgeven van een van de twee vechters.

20 is het lievelingsgetal van IMPACT, zegt voorzitter Gonzalo Pedraza, maar dat bedoelt hij ironisch. Zodra de trainer “twenty” roept, weet hij dat het afzien wordt. Hij moet dan in drie minuten twintig keer zo hard mogelijk stoten tegen het kussen dat zijn sparringpartner vasthoudt. “Een nachtmerrie”, noemt hij het. Maar verder geniet hij enorm van de adrenaline en het voldane gevoel dat boksen hem geeft. Hij glundert als hij erover spreekt.

Scores

IMPACT heeft vooral indrukwekkende groeicijfers

• Ledenaantal is nu 190, maar dat was twee jaar geleden nog maar 80. Vorig jaar 120 en nu dus 190. “Still counting”, merkt Gonzalo op.
  • IMPACT bestaat sinds 2007.
  • 9 uur in de week is IMPACT in SSC, “wordt hopelijk meer”.
  • 1 boksbal hebben ze, “worden er hopelijk meer”.
  • 2 trainers en Gonzalo assisteert als het druk is, wat het vaak is.
  • 0 boksringen in bezit.
  • Beste score heeft IMPACT-lid Gerardo; van de 8 matches afgelopen half jaar verloor hij er maar 1 en won hij er 6.
  • 3 ronden van 2 minuten duurt een amateur-wedstrijd.
  • 50 € betaal je voor handschoenen of scheenbeschermers, een bitje kost 5-15 € en schoenen heb je voor 70 €.
  • Verste afstand voor een wedstrijd is 90 km (Duitsland)

Nabeschouwing

De boks- en kickboksvereniging heeft nog geen boksring en daarom wordt die af en toe gehuurd. "We hopen er zelf een te bouwen," zegt Gonzalo. "We gaan het ontwerpen als een ring van 5 bij 5 meter die in de vloer is verwerkt, zodat we de palen gewoon kunnen losmaken en andere mensen de ruimte ook kunnen gebruiken. Dit wordt gedaan met de hulp van professionals en de ESSF, die ons veel helpen met het proces. Het zou eind dit jaar klaar moeten zijn."

In november zal IMPACT voor het eerst gastheer zijn van de Nederlandse Studenten Kampioenschappen Boksen, tevens de allereerste Studenten Kampioenschappen Kickboksen. Hopelijk hebben ze dan hun eigen boksring.

Helaas is er geen verenigingslied, maar ter compensatie is er wel een geluid dat het publiek zo vaak mogelijk roept bij mooie stoten en klappen. Het klinkt – heel vrolijk- als “oo wie”.