Achter de schermen | Ruud de Graaf, beveiliger

"Ik wil humaan met mensen omgaan"

Achter de schermen | Ruud de Graaf, beveiliger

Het reilen en zeilen van een universiteit is geen sinecure. Er zijn heel wat handen nodig om alles op orde te houden, van administratie tot schoonmaak en van beveiliging tot technisch onderhoud. Wie zijn de medewerkers achter de schermen die zorgen dat alles op rolletjes loopt? Cursor zet ze in de schijnwerpers. Vandaag: Ruud de Graaf, beveiliger.

In 2003 begon hij als luchthavenbeveiliger op Schiphol, maar al snel kwam hij overvliegen naar onze campus hier in Eindhoven. Met een team van vijftien man houden De Graaf en zijn collega's de campus zo veilig mogelijk, zowel overdag als ’s nachts.

Als je vier nachtdiensten hebt gehad, krijg je een rustdag

Hoe laat klok je in?

“Dat verschilt per dag. Er is 24-uursbeveiliging op de campus, dus iedereen werkt in ploegendiensten. Als ik ochtenddienst heb, begin ik om 07.00 uur tot 15.00 uur. Dan geef ik het stokje over aan de middagploeg en die werkt tot 23.00 uur.” Bij een nachtdienst klokt De Graaf om 23.00 uur in.

“Ik heb gelukkig een vast rooster en ken mijn diensten al tot het eind van het jaar, dat is wel fijn. Als je vier nachtdiensten hebt gehad, krijg je een rustdag. Dan krijg je daarna vier late diensten, een rustdag, daarna vier ochtenddiensten en dan is het cirkeltje rond.”

Hoe ziet je dag eruit?

“Iedere dag is anders hier. We hebben wel een vast controleschema. Op basis daarvan controleren we de gebouwen intern op veiligheidsaspecten. Per dienst hebben we in ieder geval drie beveiligers aan het werk. Minimaal één persoon werkt als centralist in het Security Control Center en twee beveiligers surveilleren op de campus en in de gebouwen en handelen meldingen af. Die taken rouleren we regelmatig binnen het team.”

Hoe ben je in deze baan gerold?

“Ik ben in 2003 begonnen op Schiphol, en heb ik ook mijn diploma Luchthavenbeveiliging gehaald. Daar heb ik een tijd gewerkt en vervolgens ben ik de objectbeveiliging in gegaan. In die tijd ben ik bij particulierbeveiligingsbedrijf Securitas gestart. De TU/e maakte in die periode gebruik van de diensten van Securitas. Toen de inhuur stopte, heb ik intern gesolliciteerd bij de TU/e.”

Wat is het leukste aan je baan?

“Mijn werk is heel divers, dynamisch. Je weet nooit van tevoren wat je dag brengt. En de jonge omgeving hier met al die studenten spreekt me aan.”

We hebben hier op de campus ook te maken met drugsgebruikers en daklozen

En het minst leuk?

“We hebben hier op het terrein ook te maken met sociale problematiek, zoals drugsgebruikers en daklozen die soms voor overlast zorgen. Ik vind het niet leuk om bijvoorbeeld een slapende dakloze weg te sturen. Als mens begrijp ik dat ze hier willen slapen, maar het mag gewoon niet en ik moet de regels volgen. Maar ik wil hen wel vriendelijk en humaan benaderen. De overlast van hangjongeren is ook een voorbeeld van uitdagingen die minder leuk zijn.”

Waar ben je het meest trots op?

“Dat wij als team onze taken goed hebben verdeeld. Het voelt echt als een fijn samenwerkingsverband hier.”

Per week verschilt het hoe ik mijn vrije tijd invul gezien mijn onregelmatige diensten

Beveiliger
Wat doe je als je uitgeklokt bent?

“Ik ben graag in de natuur te vinden. Bijvoorbeeld fietsend op mijn racefiets. Ook houd ik van lezen. Per week verschilt het natuurlijk wel hoe ik mijn vrije tijd invul gezien mijn onregelmatige diensten: op de racefiets zit je toch liefst overdag…”