Effe zeuren

‘W-hal wordt niet gesloopt’, lees ik in een Cursor van vorig jaar. Architect Ector, die kortgeleden de W-hal best wilde afbreken, wordt nu geciteerd met “Het is toch eigenlijk een heel leuk gebouw” - heel flexibel van onze alumnus. Intussen is er een nieuw ontwerp, waarin de W-hal wordt geïncorporeerd. Dat gaat volgens Cursor 29 tien miljoen meer kosten, volgens andere berichten 22 miljoen meer. In Eindhoven.nl lees ik: ‘Op weg naar het definitieve ontwerp wordt door het universiteitsbestuur nog gezocht naar creatieve mogelijkheden om de kosten te beperken.’ Where innovation starts!

Het is nog niet duidelijk waar de bezuinigingen gezocht zullen worden, maar er zijn geruchten: het café wordt geschrapt, er komt geen minisupermarkt en geen boekhandel. Ik ontkom er niet aan om onze campus te vergelijken met de enige andere echte universitaire campus in het land: de UT in Enschede, waar ik ooit als THT’er werkte. Het enige dat ze daar niet hebben, is een Dommel, die wij juist op de schop gaan nemen. Dit gemis is ondervangen door de aanleg van vijvers, sloten en waterlopen. Er is op de UT al jarenlang een minisupermarkt (Spar), er zijn verschillende restaurants, waaronder een met een plezierig terras. Er is een uitstekende boekhandel, ook voor bellettrie; vele malen beter dan onze Amerikaansachtige ‘bookshop’; weggestopt in een hoekje van het Hoofdgebouw; waar wel elementaire studieboeken te koop zijn en T-shirts met het TU/e-logo, maar waar de bellettrie dun gezaaid is. Ik koop er wel eens een boekenbon, en ben dan meestal de enige klant. Een goed bereikbare, goed gesorteerde boekhandel zou in een omgeving met zevenduizend (aankomende) intellectuelen gouden zaken kunnen doen.

Hoe is het toch mogelijk dat buitenstaanders, onder aanvoering van de Delftse concurrent Sytze Patijn, ons kunnen dwingen een oud gebouw te bewaren zonder aan de extra kosten bij te dragen? De Amerikanen noemden dat ‘taxation without representation’, en dat leidde tot de revolutie van 1763. Het TU/e-bestuur bestaat toch niet uit makke schapen!

Er zijn natuurlijk alternatieven: de boel laten afbranden, zoals in Delft, met herbouwhulp van Plasterk; of: de W-hal laten staan en een andere (culturele?) bestemming geven, boekhandel en zo. De bibliotheek annex W&I-gebouw kan dan op een andere plaats komen - er is nog ruimte genoeg. Er zijn interessantere oplossingen dan alleen zoeken naar bezuinigingen. Where creativity starts!