Plan psychologische en biomedische majors goedgekeurd

Het College van Bestuur heeft vorige week ingestemd met het voorstel voor een nieuwe major ‘Psychology and Technology’ als onderdeel van de bachelor Innovation Sciences. Ook komt er een nieuwe major binnen de bachelor Biomedische Technologie. De majors zullen in september 2012 van start gaan als onderdeel van het nieuwe Bachelor College.

De nieuwe major binnen BMT legt meer nadruk op biomedische wetenschappen dan de bestaande major ‘Biomedische Technologie’. Zowel bij aankomende studenten als bij potentiële werkgevers in de medische sector is daar vraag naar, zo laat onderwijsdirecteur dr.ir. Marcel van Genderen desgevraagd weten. Er is nog niet besloten wat de naam van deze nieuwe biomedische major moet worden.

De nieuwe Engelstalige major ‘Psychology of Technology’ zal zich richten op technologische innovatie vanuit een psychologisch perspectief. De focus ligt hierbij op de relatie tussen mens en technologie, met als doel technologische systemen in lijn te krijgen met de ‘behoeften, wensen, mogelijkheden en beperkingen’ van de gebruikers. De nieuwe major sluit daarmee naadloos aan bij de bestaande master Human-Technology Interaction. Bovendien hoopt de faculteit IE&IS met deze major aantrekkelijker te worden voor breder geïnteresseerde studenten – geheel in lijn met de gedachte achter het nieuwe Bachelor College.