Patrick Groothuis.

CvB benoemt nieuwe directeur bedrijfsvoering W&I

Patrick Groothuis start 1 oktober als directeur bedrijfsvoering van de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica (W&I). Groothuis, nu nog werkzaam bij de stad Rotterdam, volgt Ruud van de Donk op, die begin deze maand aan de slag ging als directeur van de Dienst Financiële en Economische Zaken van de universiteit.

Meer dan honderd sollicitanten meldden zich de afgelopen periode voor de post van directeur bedrijfsvoering, vertelt prof.dr. Arjeh Cohen, decaan van W&I. Maar Groothuis stak er volgens hem bovenuit: "Hij komt op meerdere fronten zeer kundig over, heeft situaties snel door en reageert open, direct en plezierig. Het klikte."

De veertigjarige Groothuis, die bedrijfskunde studeerde aan de Erasmus Universiteit, werkte eerder in het bedrijfsleven en bij defensie. De laatste tien jaar bekleedde hij verschillende leidinggevende functies bij de gemeente Rotterdam, overwegend in de bedrijfsvoering. Momenteel is hij verantwoordelijk voor de centralisatie en verbetering van de financiële situatie binnen de gemeente Rotterdam en stuurt hij een financiële instelling aan.

Financiën en verandermanagement zullen volgens decaan Cohen ook in Eindhoven Groothuis' aandacht gaan vragen. "We hebben als faculteit jarenlang een half miljoen euro overgehouden, maar op een gegeven moment zijn we heel hard de min ingedoken", beschrijft Cohen, onder meer doelend op het wegvallen van de FES-gelden waarmee volgens hem een flink stuk informaticaonderzoek werd gefinancierd. "Daar moesten we weer uit en daarin hebben we aan Ruud (van de Donk, red.) een goeie gehad, waarbij we een reorganisatie hebben weten te vermijden. Maar het is in deze tijd niet vanzelfsprekend dat het goed blíjft gaan."

Zaken waar Groothuis volgens Cohen dan ook bovenop zal moeten zitten, zijn het scherp bewaken van het facultaire huishoudboekje en het op andere manieren binnenhalen van geld. Want het zit 'm volgens de decaan niet meer in Nederlandse projectaanvragen, "maar de resultaten van aanvragen binnen Europa vallen nog niet mee. Dáár moet een slag gemaakt worden."

Naast "een financiële en personele opgave waarin nog het nodige gedaan moet worden" zullen ook het Bachelor College, de Graduate School en het Strategisch Plan TU/e 2020 de nodige aandacht gaan vragen, verwacht Groothuis. Hoe hij daarbij als manager te werk gaat? "Ik vind het belangrijk om met elkaar de richting van de organisatie, de stip aan de horizon, scherp te hebben en daar de energie op te richten. Als leidinggevende leg ik graag verantwoordelijkheid neer bij de professionals in de organisatie."

Groothuis zegt resultaatgericht en kwaliteitsgedreven te zijn en lastige beslissingen niet uit de weg te gaan, "maar ik hou ook wel van wat humor op zijn tijd. En mijn deur staat voor iedereen open".