MetaForum,kinderziektes,bewoners

De eerste kinderziektes van MetaForum

Nu de eerste gebruikers van MetaForum aan het werk zijn in het nieuwe gebouw komen de eerste minpuntjes aan het licht. Het gebruik van de sleutelkluis en het ontlopen van een glazen plafond zijn punten die nog wat gewenning vragen, het sluiten -en vooral openen- van de ramen noemen de projectmanagers van Dienst Huisvesting ‘ontwerpfoutjes’.

Voor het inrichten van 27.000 vierkante meter nieuw gebouw is het project verbazingwekkend goed verlopen, benadrukken projectmanagers Arno Aarts en Marten Dijkshoorn van Dienst Huisvesting. "Er is ons helemaal niks tegengevallen, alles ging van een leien dakje."

Dat de bewoners wél wat op te merken hebben, is niet meer dan normaal. "Dat hoort erbij." Met klachten over data-aansluiting, sloten op deuren, lekkage en elektra-aansluiting kunnen de medewerkers naar hun projectleider of naar de receptie. Die problemen worden dan zo snel mogelijk opgelost.

Wat meer geduld is nodig voor de oplossing voor de te hoge raamhendels. Wie niet groter is dan 1.83 meter zal een stoel moeten gebruiken om bij de hendel te komen. "Dit probleem, we noemen het een ontwerpfoutje, ligt inmiddels bij het architectenbureau (Ector Hoogstad Architecten in Rotterdam, red.)." Overigens is het zo dat de ramen niet open hoeven voor koeling : de airco werkt inmiddels goed. En heel innovatief in de bouwwereld: wanneer een raam geopend wordt, gaat er een signaal naar de koeling en slaat die af.

Een tweede ontwerpfoutje is het slot op de ramen aan de binnenzijde van het gebouw. Vanuit het atrium zijn de ramen net zo makkelijk te openen als vanuit de binnenkant van de werkkamers. Ook daar wordt een oplossing voor gezocht.

Wat geen ontwerpfout is, en wat ook niet hersteld gaat worden, is de glazen vloer op de vierde verdieping. Die is aangelegd om de loungeruimte in het atrium daglicht te geven. Voor vrouwen in rok kan het onprettig zijn om daar overheen te lopen. "Een omweg is zo gemaakt", zegt Dijkshoorn. "En omdat het geen doorgaande weg is en geen vluchtweg, wordt dit niet aangepast."

Het gemopper over het één-sleutel-per-kamer-beleid zet gebouwbeheerder en afdelingshoofd Beveiliging Mirjam Jahnke weg onder de noemer 'gewenningsproces'. Iedere kamer heeft één sleutel en deze worden per etage verzameld in een kluis in de buurt van de lift. Jahnke: "Bij Traverse, het Hoofdgebouw, De Hal, Potentiaal, Gemini en de Bunker loopt het systeem zonder problemen. Zelfs bij studentenverenigingen met honderd leden en slechts één sleutel gaat het goed en is er zelden een sleutel weg. We kiezen voor sleutelkluizen om te voorkomen dat er te veel sleutels in omloop zijn en zodat je we altijd weten wie als laatste de sleutel heeft gehad. In de toekomst verdwijnt de viercijferige code en worden de kluizen aangesloten op de campuskaart."