cheerleading suca eindhoven

Cheerleaders Suca op zoek naar versterking

Het cheerleadingteam van de Eindhovense studententurnvereniging Suca is op zoek naar versterking. Het nog jonge team maakte afgelopen voorjaar zijn podiumdebuut tijdens het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap aan de TU/e.

Het was Barbara Garcia Miravete Quintana die haar clubgenoten van Suca enthousiast wist te maken voor cheerleading. De Mexicaanse kwam in 2010 voor haar master Innovation Management naar de TU/e, maar kon in Eindhoven en omgeving geen team vinden om haar jarenlange passie voor cheerleading in te vullen. Het beste alternatief bleek een lidmaatschap van de studententurnvereniging, waar ze haar enthousiasme voor cheerleading niet onder stoelen of banken stak. Het Suca-bestuur nodigde haar uit een reeks workshops te geven en het enthousiasme hiervoor was zo groot, dat begin dit jaar een eigen cheerleadingsquad van start ging, met Garcia Miravete Quintana als coach.

Voor de Mexicaanse is cheerleaden méér dan een fijne mix van kracht, lenigheid, ritmegevoel en expressie of een aaneenschakeling van dansmoves, sprongen en stunts. “De kern is dat je samen probeert te groeien, in de sport en als individu. Dat je er voor elkaar bent.” Voor haarzelf is cheerleading ook niet iets wat ze dóet, “het is wie ik bén. Cheerleaden zit in het hart”.

Het team startte dit jaar met zo’n vijftien leden, waaronder enkele mannen voor het krachtwerk op de grond. Een cheerleading squad bestaat uit zogenoemde flyers en bases; laatstgenoemde groep ondersteunt de flyers bij hun -niet geheel ongevaarlijke- stuntwerk in de lucht. Toch schuilen de risico’s volgens de coach (inmiddels afgestudeerd) niet zozeer in de elementen zélf: “Het heeft allemaal te maken met vertrouwen. In jezelf en in de mensen die je opvangen. Je moet van elkaar op aankunnen. Als je ook maar een moment twijfelt, gaat het mis”.

Suca’s cheerleadinggroep is een ‘all star’-team, dat vooral wil trainen en zo nu en dan shows geeft, en niet gekoppeld is aan een sportploeg zoals de bekende Amerikaanse ‘college squads’. Nadat begin dit collegejaar een paar leden moesten afhaken, wegens onder andere studiedrukte, telt het team nu nog acht leden.

Versterking is meer dan welkom, aldus Garcia Miravete Quintana (op de foto op de onderste rij, derde van rechts). Enige sportiviteit is handig, maar cheerleading- of turnervaring zijn niet vereist. Wie interesse heeft in het team of lid wil worden, kan mailen.

In de rubriek 'Gelinkt' in Cursor 8, die aanstaande donderdag verschijnt, portretteert Cursor cheerleaders Barbara Garcia Miravete Quintana en Bart Koolmees.