SinTUrklaas

Sinterklaas rijdt het ‘huisje’ van de TU/e niet stilletjes voorbij. Hij doet verschillende studieverenigingen aan rond zijn feestdag, maar geen enkel feestje is hetzelfde.

Bij Simon Stevin (Werktuigbouwkunde) hebben de leden afgelopen weken gedichtjes over elkaar mogen indienen. Het gaat dan met name om hoe stout andere leden zijn geweest en wat voor straf passend is bij dat gedrag. De straffen die worden uitgedeeld zijn ludiek van aard, het gaat dan om het krijgen van een beschamend cadeautje of het uitvoeren van een lachwekkende opdracht.

Bij de buren worden de leden ook actief bij de Sinterklaasborrel betrokken, maar dan op een andere manier. De leden van Protagoras (Biomedische Technologie) hebben afgelopen week het bestuur alle roddels over andere leden verteld. De leukste worden op de borrel met de rest van de vereniging gedeeld.

Bij Lucid (Industrial Design) deelt de Sint ook cadeautjes met gedichtjes uit. Leden die iets voor de vereniging hebben betekend of waar een leuk grapje mee uit te halen is, mogen bij de Sint op schoot en hun pakje in ontvangst nemen.

Intermate (Technische Innovatiewetenschappen) heeft een open haard nagebouwd waar leden vandaag hun schoen voor mogen zetten. Sinterklaas legt daar vannacht al iets leuks in, als voorbereiding op de borrel. Daar worden tussen bestuur en de leden ludieke cadeautjes met gedichten uitgewisseld.

Bij Van der Waals (Technische Natuurkunde) pakken ze het zo uitgebreid aan dat Sinterklaas er zelfs zijn naam voor aanpast: daar heet hij SinterWaals. Het is nog maar de vraag of de borrel daar doorgaat volgens dit ludieke filmpje. Maar als hij doorgaat, krijgt een aantal actieve of opmerkelijke leden cadeautjes van het bestuur, vergezeld van een satirisch gedicht. Daarnaast laten de natuurkundestudenten zien dat ze ook verstand van aandelen hebben. Er is namelijk een heuse aandelenmarkt waar mensen kunnen speculeren over wie er dit jaar achter de Sintviering zit.

Van der Waals is niet de enige vereniging die een speciale naam voor Sinterklaas heeft. Bij Thor (Electrical Engineering) hebben een speciale SinThorklaasactiviteit. Hier kunnen mensen hun schoen zetten, net als bij Intermate en Sinterklaas brengt samen met enkele van zijn pieten ook een bezoekje aan de borrel.

Studentenmuziekvereniging Quadrivium heeft SinterQlaas met pieten onder muzikale begeleiding over de campus rondgeleid, dat viel goed in de smaak.