Bunkerverenigingen op zoek naar nieuwe huisvesting

De leegloop uit de Bunker is begonnen. De Common Room vertrekt binnenkort naar MetaForum en T!nt gaat waarschijnlijk naar de binnenstad. Het ESC is al een tijdje bezig met de verbouwing van een pand in het centrum; SSRE en Demos kijken nog voor een geschikte locatie in de stad. De andere verenigingen verhuizen waarschijnlijk naar de campus. Alle verenigingen moeten eind 2015 de Bunker uit zijn. Het is nog niet bekend wat daarna met de Bunker gebeurt.

De verenigingen hebben van de TU/e te horen gekregen dat ze de grijze kolos aan de Kennedylaan eind 2015 moeten hebben verlaten en dat hun huurcontract dan eindigt. Volgens ir. Anne van Dortmont, hoofd vastgoed bij Dienst Huisvesting, ligt aan de beslissing het inzicht ten grondslag dat de Bunker een plek is waarmee je ook andere dingen kunt doen en dat het complex relatief ver van de campus ligt. Bovendien werd het steeds lastiger de Bunker te onderhouden.

De meeste verenigingen hadden de beslissing min of meer zien aankomen. Demos viel het wel wat rauw op het dak, vertelt Marc Sprengers van de huisvestingscommissie van die vereniging. “We hadden al eerder te horen gekregen dat we eruit moesten, in de jaren negentig en begin 2000 en toen ging het ook al niet door. Ons is verteld dat het ook nu niet zo’n vaart zou lopen. Maar dat bleek toch anders te zijn. We waren nog graag in het gebouw gebleven.” De vereniging kijkt nu waar ze naartoe gaan, vermoedelijk wordt dat naar het centrum van Eindhoven. Sprengers: “We vinden de interactie met de stad belangrijk en het is goed voor het studentenklimaat in de stad. We moeten alleen goed kijken hoe we het financieren.”

Het ESC heeft inmiddels een pand in de binnenstad en SSRE is hard op zoek naar huisvesting in het centrum. Lizanne Hartog van de huisvestingscommissie bij SSRE: “Dat het huurcontract is opgezegd, maakt ons nog gemotiveerder een pand te vinden. We willen graag naar de binnenstad. Onze sociëteit wordt wat te klein en we willen onze zichtbaarheid vergroten. Dat sluit goed aan bij de visie van Eindhoven Studentenstad van de gemeente.”

De Common Room, de ruimte waar TU/e’ers van verschillende nationaliteiten samenkomen, verhuist als het goed is binnenkort naar MetaForum. Spirituele studentenorganisatie T!nt vertrekt sowieso eind december uit de Bunker en hoopt begin januari in het centrum zitten. De overige verenigingen (onder meer Footloose, Kinjin, Doppio) gaan hoogstwaarschijnlijk naar de campus. Kayleigh Williams van Scala (de koepelvereniging van de cultuurverenigingen) laat weten dat studenten een plan hebben opgesteld waarbij de eerste twee verdiepingen van wat nu Potentiaal is ruimte moet bieden aan de cultuurverenigingen. “Het idee is om het overdag als een congrescentrum of iets dergelijks in te zetten en ’s avonds te gebruiken voor de cultuurverenigingen.”

Van Dortmont: “Wij zullen de mogelijkheden onderzoeken voor definitieve huisvesting van de cultuurverenigingen en Potentiaal is een optie. We zijn gestart met het opstellen van het nieuwe huisvestingsbeleid voor alle studentenverenigingen. Na vaststelling hiervan overleggen we met de betreffende verenigingen over hun toekomstige huisvesting.” Het hoofd vastgoed weet nog niet wanneer dat beleidsplan klaar is.

Van Dortmont laat verder weten dat de TU/e, die eigenaar is van de Bunker, vooralsnog geen plannen heeft voor de Bunker na 2015 en dat in de tussentijd per situatie wordt gekeken hoe met leeggekomen ruimtes wordt omgesprongen.

Zie ook dit artikel.