Rutte en Samsom

Langstudeerboete verdwijnt met terugwerkende kracht

VVD en PvdA schaffen de langstudeerboete met terugwerkende kracht af. Wie al betaald heeft, krijgt zijn geld terug, beloven partijleiders Mark Rutte en Diederik Samsom. Dat hebben ze zojuist in een persconferentie laten weten. Te vroeg juichen is niet op zijn plaats - PvdA en VVD willen namelijk de basisbeurs afschaffen.

De twee partijen hebben nog geen regeerakkoord en zullen zeker nog enkele weken moeten onderhandelen, aldus Mark Rutte en Diederik Samsom. Wel hebben ze een deelakkoord gesloten voor de begroting van 2013.

Daarin schaffen ze de langstudeerboete met terugwerkende kracht af. “Dat wordt nog best ingewikkeld”, aldus Samsom, “Want sommige acceptgiro’s zijn de deur al uit.” De partijen houden rekening met de uitvoeringskosten, voegde hij eraan toe.

De begroting blijft op orde, aldus Rutte en Samsom. Het terugbetalen van de langstudeerboete kost ongeveer 250 miljoen euro. Deze maatregel wordt – net als enkele andere – betaald uit onder meer een bezuiniging op het ‘vitaliteitssparen’ voor oudere werknemers en een hoger btw-tarief voor verzekeringspremies.

Sommige studenten claimen de overwinning, nu VVD en PvdA de langstudeerboete alsnog schrappen. Maar anderen waarschuwen voor het leenstelsel, dat nu welhaast onvermijdelijk lijkt.

“Kan iemand mij even wakker maken, want ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Het einde van de #langstudeerboete! #trots #ISO”, twittert voormalig ISO-bestuurslid Tessa Timmermans. Ook andere studenten zijn blij.

De drie studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV zijn “opgelucht dat de boete eindelijk van tafel wordt geveegd”, schrijven ze in een persbericht. Ze wijzen op het grote protest dat ze hebben georganiseerd en hun rechtszaak tegen de staat.

Volgens het deelakkoord van VVD en PvdA worden de reeds geïnde boetes “zo snel mogelijk, maar uiterlijk begin 2013 terugbetaald”. De studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV willen daar snel meer duidelijkheid over.

De eerste kritiek klinkt ook al. De PvdA en VVD willen de basisbeurs afschaffen en een sociaal leenstelsel invoeren. Dat kost studenten dertienduizend euro. Niet iedereen is ervan overtuigd dat studenten dan beter af zijn. “Einde langstudeerboete = einde stufi”, denkt de Amsterdamse ASVA Studentenunie. Overigens was dat een jaar geleden ook al duidelijk, blijkt uit deze analyse.

Maar niet getreurd, een leenstelsel zal pas volgende generaties studenten raken. “Mijn stufi is toch al op”, twittert een langstudeerder met enig cynisme.