TU/e-studenten doen mee aan wedstrijd MIT

Lichtgevende afbeeldingen maken van gistcellen

Tien TU/e-studenten doen als groep mee aan de zogeheten iGEM-competitie. Met hun inzending waarbij ze gistcellen zo manipuleren dat ze een lichtgevend plaatje kunnen vormen hopen ze de internationale competitie de baas te kunnen bij de synthetische biologiewedstrijd die universiteit MIT heeft opgezet.

De deelnemers aan de International Genetically Engineered Machine competition moeten een biologisch systeem maken en verwerken in levende cellen. Er wordt niet alleen gekeken in welke mate de verschillende teams daarin slagen, de wedstrijdleiding kijkt ook hoe het modelleren gaat en naar de mate waarop ze de buitenwereld bij het project betrekken en met anderen samenwerken.

De TU/e-studenten zijn vooral goed in het onderdeel modelleren, vertelt deelnemend studente Marijke Dermois."Het labwerk is soms onvoorspelbaar en de modelleerkennis is sowieso goed vertegenwoordigd op de TU/e." Vanuit de TU/e riep het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen studenten op die belangstelling hebben om aan de wedstrijd mee te doen. Acht studenten Biomedische Technologie, een Werktuigbouwkundestudent en een student Scheikundige Technologie gingen begin dit jaar aan de slag. Zij manipuleren gistcellen zodanig dat ze via een stroomschok drie kleuren licht kunnen geven. Marijke: “We brengen in de gistcel een bepaald soort gemanipuleerd eiwit in, een calciumpomp en calciumkanalen en die combinatie is best moeilijk. Dat is ons vorige week pas goed gelukt.”  De studenten verwachten dat ze een afbeelding van vier bij vier pixels kunnen maken.

Op 5, 6 en 7 oktober is de voorcompetitie voor Europese en Afrikaanse deelnemers in Amsterdam. De besten mogen vervolgens door naar de wereldwijde competitie op 2, 3 en 4 november in Boston. Verder presenteren de Eindhovense studenten zich met drie andere Nederlandse groepen op het Discovery Festival op 28 september in Eindhoven.

Het is de eerste keer dat TU/e-studenten aan deze competitie meedoen. Hier vind je meer informatie over de Eindhovense inzending.