Vlaamse student krijgt snelcursus mailetiquette

Docenten aan de Universiteit Hasselt storen zich aan de mails die ze krijgen van studenten. Alle eerstejaars krijgen daarom een cursus e-mailetiquette.

“Professoren en docenten ergeren zich groen en geel aan e-mails zonder onderwerp, met als aanhef ‘yo’ of waarin de naam van de afzender ontbreekt”, legt studiebegeleider Melanie Hoeyberghs uit. “Maar studenten zijn zich vaak van geen kwaad bewust omdat ze geen idee hebben hoe het dan wél moet.”

Wat leren studenten tijdens de cursus?
“Alle eerstejaars krijgen tijdens de introductie een half uur uitleg over de regels. We vertellen bijvoorbeeld dat een mail begint met ‘geachte’ en altijd een onderwerp en een afzender heeft. De universiteit wil ook liever niet dat studenten hun privéadres gebruiken; stoeipoes@hotmail.com komt toch raar over.”

De cursus is niet verplicht. Hebben studenten wel zin om hun mailgedrag aan te passen?
“Ja, dat gaat prima. Eerstejaars zijn nog wat verlegen, dus ze luisteren braaf en doen daarna hun best de regels te volgen.”

Hebben deze al te joviale omgangsvormen nog iets te maken met de toestroom van Nederlandse studenten?
“Nee hoor! Voor zover ik weet niet. Nederlandse studenten zijn over het algemeen wat directer, maar ze mailen hetzelfde als Vlamingen.”