Ingewikkelde wiskunst fleurt liftruimte op

De grijze wachtruimte bij de liften op de eerste verdieping in MetaForum ziet er sinds dit weekend een stuk kleuriger uit. Zaterdag is er het kunstwerk Bamboozle opgehangen dat dr.ir. Tom Verhoeff samen met zijn vader en wiskunstenaar Koos Verhoeff ontwierp. Samen bouwden ze een unieke ruimtelijke structuur.

Bij de opening van MetaForum in oktober zou Bamboozle al opgehangen kunnen zijn, ware het niet dat plexiglasbewerker Glance & Vision uit Veldhoven met een brand te kampen had. Maar toch net op tijd voor de nieuwjaarsbijeenkomst van Wiskunde & Informatica hangt Bamboozle dan. "Het is een ijle structuur die het best tot zijn recht komt in een niet te grote ruimte", zegt UD Verhoeff. Op aanraden van architect Ector is gekozen voor de grijze ruimte bij de liften en dat bevalt hem zeker. “Het is daar toch ook de entree voor de faculteit W & I, met name voor gasten. We kijken nog of de verlichting beter kan.”

Het kunstwerk bestaat uit 51 gelijkzijdige driehoeken met zijden van dertig centimeter in de kleuren rood, geel, blauw en groen. De structuur is zeer bijzonder. Verhoeff: “De ruimtelijke structuur van Bamboozle is wiskundig gezien interessant omdat die uniek bepaald is door de twee eigenschappen dat ze niet spiegelsymmetrisch is en wel sterk isotroop, ofwel overal hetzelfde. Het patroon is oneindig voort te zetten in de hele ruimte.” Of dit niet ingewikkeld genoeg is voegt Verhoeff hier nog aan toe: “Er zijn 230 verschillende ruimtelijke structuren bekend. Dat de structuur van Bamboozle onder al die 230 uniek bepaald is door de twee genoemde eigenschappen is dus wel knap.” De structuur heeft vele namen, maar Verhoeff vindt ‘triamant’ het lekkerste in de mond liggen.

Bij de nieuwjaarsreceptie krijgen medewerkers W&I een miniatuurversie en losse driehoekjes met sleuven waarmee zij zelf de structuur kunnen maken.

Het kunstwerk wordt geen onderdeel van de TU/e kunstcollectie omdat de makers geen professionele kunstenaars zijn, aldus kunstcommissieconservator Gerard Verhoogt.

Lees hier een eerder interview met Tom Verhoeff over hemzelf en dit kunstwerk, dat hij eerder ‘Trism Lattice’ wilde noemen. De naam Bamboozle is bedacht door zijn vader.