‘Basisbeurs jaar later afgeschaft’

Onderwijsminister Jet Bussemaker wil het leenstelsel voor bachelorstudenten een jaar later invoeren. Dat melden RTL Nieuws en Nu.nl op basis van Haagse bronnen. Masterstudenten zouden nog wel per 2014 hun basisbeurs kwijtraken.

Waarom de minister van Onderwijs van plan zou zijn de basisbeurs niet in 2014, maar in 2015 af te schaffen is nog onduidelijk. Het SCP-rapport over ‘leenangst’ onder studenten zal vanmiddag uitkomen, maar het uitstel kan ook te maken hebben met de onderhandelingen die Bussemaker voert met D66 en GroenLinks. Ze heeft de steun van beide partijen nodig om haar plannen door de Eerste Kamer te loodsen.

Die laatste partij laat in ieder geval weten dat steun van GroenLinks ook met een jaar uitstel niet zeker is. “Hiermee komt ze niet tegemoet aan de wensen van GroenLinks”, aldus Kamerlid Jesse Klaver. “De kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs worden niet verbeterd.” De partij wil dat de ov-jaarkaart behouden blijft en dat er meer geld beschikbaar komt voor het onderwijs. “Steun voor haar plannen is geen stap dichterbij dan een half jaar geleden.”

SP-Kamerlid Jasper van Dijk hoopt dan ook dat van uitstel afstel komt. “Dit lijkt heel erg op de situatie tijdens de invoering van de langstudeerboete. Die werd ook eerst uitgesteld en toen afgeschaft. Mark my words.”