ID-student beleeft succes met kussencontroller Pillo

Ard Jacobs, masterstudent Industrial Design, is met zijn kussencontroller Pillo genomineerd voor de Future of Health Award. Op 21 juni wordt in de Utrechtse Jaarbeurs tijdens de e-Health Experience de winnaar bekend gemaakt, die 200.000 euro in ontvangst mag nemen. “Een mooie financiële injectie om mijn product verder te ontwikkelen”, aldus Jacobs. Over een jaar wil hij Pillo op de markt brengen.

In maart van dit jaar won Jacobs, die deze maand bij Industrial Design zijn master afrondt, al de ASML Youth Talent Award met Pillo. Onlangs werd Pillo ook met vier andere ontwerpen genomineerd voor de Future of Health Award, groot 200.000 euro. Daarmee kwam de laatste maanden veel publicitaire aandacht los voor zijn kussen met drukgevoelige sensoren, die werkt als een game controller.Samenwerking tussen de spelers staat hierbij centraal.

Volgens Jacobs is de crux van zijn ontwerp dat door de vorm en gebruiksmogelijkheden Pillo voor een breder publiek toegankelijk is dan de traditionele game consoles en controllers. Jacobs: "Vooral voor groepen die doorgaans niet gewend zijn daar mee te spelen, zoals ouderen, of voor mensen die daar problemen mee hebben. Bij die laatste groep moet je denken aan mensen die herstellende zijn van een beroerte, of mensen met een autistische aandoening of een spierziekte”, aldus Jacobs.

Op dit moment werkt Jacobs onder meer samen met een revalidatiecentrum in Doorn, waar mensen met een beroerte proberen te herstellen. "Die mensen krijgen daar op werkdagen oefeningen voor, maar in het weekend ligt de training stil. Door ze te laten spelen met Pillo kunnen we ervoor zorgen dat mensen in het weekend niet weer een deel kwijtraken van wat ze de dagen daarvoor hadden opgebouwd." Inmiddels is ook een filmpje te bekijken waarbij een vader en zijn autistische zoon Pillo demonstreren en er de voordelen van uitleggen.

Jacobs blies naar eigen zeggen Pillo in september 2012 weer nieuw leven in. In het kader van zijn studie was hij er een jaar daarvoor ook al mee bezig geweest. De ID'er omschrijft zichzelf toch wel als een nerd, die vooral kijkt naar de technische implicaties van het ontwerp. “Gelukkig heeft mijn vriendin Laurie Sieben veel meer oog en gevoel voor de maatschappelijke impact van Pillo. Wat dat aangaat vullen we elkaar uitstekend aan. Ook krijg ik op dit moment uitstekende ondersteuning vanuit het innovatiecentrum Syntens, waar adviseur Arnoud van Velzen me helpt met de ondernemerskant van dit project. Daar ben ik tijdens mijn studie bij ID niet aan toegekomen.”

Na zijn afstuderen eind juni gooit Jacobs zich volledig op de verdere ontwikkeling van Pillo en inmiddels zijn er al contacten met een bedrijf dat de kussencontroller zou willen produceren. Het winnen van de Health Award zou hem aanzienlijk helpen bij dat proces. Een vijfkoppige vakjury, waar ID-hoogleraar Ben Schouten voorzitter van is, bepaalt op 21 juni voor 75 procent de winnaar. Het oordeel van de bezoekers van de e-Health Experience, waar de genomineerden een pitch voor moeten houden, telt mee voor het resterende kwart. De Future of Health Award is een initiatief van Games for Health Europe.