bessensap den haag

TU/e-onderzoekers vertellen op Bessensap

Met sprekers prof.dr. Chris Snijders en dr. Daniël Lakens was onderzoeksgroep Human-Technology Interaction (TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences) gisteren goed vertegenwoordigd op Bessensap, het jaarlijkse evenement waar pers en wetenschap elkaar ontmoeten. Ook dr. Richard Lopata (Biomedische Technologie) gaf acte de présence in het Haagse Museon, waar een filmpje werd vertoond dat Cursorredacteur Frits van Otterdijk maakte over diens onderzoek.

Bessensap wordt elk jaar georganiseerd door NWO, in samenwerking met de Vereniging van Wetenschapsjournalisten in Nederland (VWN) en de algemene journalistenvereniging NVJ. De dag, gevuld met presentaties van wetenschappers, biedt journalisten een laagdrempelig inkijkje in hun onderzoek.

Chris Snijders, hoogleraar Sociologie van Techniek en Innovatie, ‘lanceerde’ in Den Haag de app OddSpot, waarmee je kunt vaststellen of dat vreemde plekje op je huid wellicht het beginstadium is van huidkanker. Op verzoek van de afdeling Dermatologie van het Eindhovense Catharina Ziekenhuis, die wordt overstelpt met bezorgde mensen, ontwikkelde hij een vragenlijst aan de hand waarvan met 90 tot 95 procent zekerheid duidelijk wordt of een bepaald plekje valt onder ‘actinische keratose’ of ‘basaalcelcarcinoom’, twee van de meest voorkomende voorstadia van huidkanker. De app, voor 89 cent te downloaden voor iPhone en Android, is daarmee volgens Snijders bijna net zo goed als de dermatoloog zelf, en veel beter dan de huisarts in staat de juiste diagnose te stellen.

Daniël Lakens riep in zijn presentatie journalisten op om niet langer te schrijven over nieuwe, nog niet door vervolgstudies bevestigde onderzoeksresultaten. Hij zette dit verzoek kracht bij met een rekenvoorbeeld waaruit bleek dat je statistisch gezien mag verwachten dat dergelijke resultaten in de psychologische en medische wetenschap achteraf toch heel vaak niet kloppen. “Je zou het zelfs onverantwoord kunnen noemen om hierover toch te schrijven”, hield Lakens de aanwezige journalisten voor. Dat de door het publiek als ‘wetenschappelijke waarheid’ beschouwde bevindingen achteraf vaak worden ontkracht, draag volgens hem namelijk bij aan de groeiende perceptie dat wetenschap “ook maar een mening” is.

In de Aula van het aanpalende Gemeentemuseum draaiden vijf films die tijdens de door NWO georganiseerde voorronde de meeste stemmen hadden gekregen. De TU/e werd vertegenwoordigd door een filmpje over het onderzoek van dr.ir. Richard Lopata (Materials Techology) naar het gebruiken van ultrageluid om de ernst van vaatvernauwingen in te schatten. Deze technologie, die volgens Lopata binnen tien jaar op de markt kan komen, moet het aantal onnodige en risicovolle ingrepen voorkomen.
Voor het filmpje van Frits van Otterdijk, ook werkzaam als redacteur van Cursor, maakte de Animatiestudio van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) een animatiefilmpje. Vanwege auteursrechten staat het filmpje nog niet online; Lopata's faculteit is hierover nog in overleg met NWO.

Bessensap werd zoals gebruikelijk afgesloten met de bekendmaking van de Spinozapremies.