Rik Bootsman. Foto | Bart van Overbeeke

Schoen geneest voetwonden met koud plasma

De voeten van diabetici zijn vaak slecht doorbloed, waardoor eventuele wondjes slecht genezen. De bestaande behandelmethodes zijn vaak duur, omslachtig en belemmeren de mobiliteit. Student Industrial Design Rik Bootsman ontwierp een therapeutische schoen waarmee diabetici zichzelf eenvoudig kunnen behandelen.

Ongeveer 20.000 mensen met diabetes II hebben last van diabetische voeten: doordat er niet genoeg zuurstofrijk bloed door de voeten stroomt, genezen eventuele wonden slecht. Kleine schrammetjes kunnen daardoor geïnfecteerd raken en leiden tot gevaarlijke zweren. Amputatie van de voet of zelfs het hele been kan in het slechtste geval het gevolg zijn.

Aan de bestaande behandelingen kleven nogal wat nadelen. Zo kan de voet in het gips worden gelegd om de wond rust te geven, maar dat belemmert de beweeglijkheid van de drager nogal. Ook het inademen van pure zuurstof in een drukcabine is een optie die de zelfredzaamheid van diabetici niet erg bevordert.

De ‘diabetische schoen’ van Rik Bootsman is zo gemakkelijk in het gebruik dat mensen zichzelf thuis kunnen behandelen. Wie de schoen aantrekt, wordt behandeld met ‘koud plasma’, een wolk ionen die bacteriën doodt. Hoe de technologie precies in elkaar steekt, wil Bootsman nog niet prijsgeven in verband met een patentaanvraag. Je voelt er in elk geval niks van.

“De hele technologie zit verwerkt aan de binnenzijde van de schoen, alleen de aansturende elektronica zit in een losse module waar je de schoen op moet zetten”, zegt de student. “Zo lang de behandeling duurt, ziet de drager een blauw pulserend licht. Na een minuut of twee lichten de schoenen groen op, zodat de gebruiker weet dat de schoenen weer uit mogen.”

Dat koud plasma bacteriën doodt, was al langer bekend. De technologie wordt al gebruikt om medische instrumenten te steriliseren. De toepassing op diabetische voeten is nieuw. “Ik vind het leuk om nieuwe toepassingen te bedenken voor bestaande technologieën”, vertelt Bootsman. “Aanvankelijk dacht ik aan ingewikkelde mechanische constructies, met bewegende borstels of klemmen om de voeten. In een later stadium bedacht ik plotseling dat mensen al weten hoe ze schoenen dragen. Dat heb ik gebruikt. Daardoor is de behandelmethode zo gemakkelijk.”

Het is een wat banale vraag, maar Bootsman had hem zelf ook al bedacht: is de schoen ook te gebruiken tegen nare luchtjes? “Het zou best kunnen dat het ook tegen zweetvoeten werkt, ja. Het is alleen wel een medisch apparaat. Antibiotica zou ook kunnen werken tegen zweetvoeten, maar dat wil ook nog niet zeggen dat je het daarvoor inzet.”

De student heeft zijn ontwerp alleen nog getest op gebruiksgemak. Voordat diabetici de behandelmethode kunnen aanschaffen, moet deze nog uitgebreid medisch worden getest. Een investeringsbedrijf werkt het product het komend jaar verder uit, terwijl Bootsman als ontwerper betrokken blijft.