Muziek op de Dommel op de voorgaande locatie. Archieffoto | Bart van Overbeeke

TU/e-terrein nieuw decor Muziek op de Dommel

Het TU/e-terrein vormt het decor voor Muziek op de Dommel op 31 mei en 1 juni. Het klassieke muziekfestival vond voorgaande jaren plaats op en aan het water bij het Van Abbemuseum, maar die locatie is vanwege een andere opzet van het evenement niet meer geschikt.

<link http: www.muziekopdedommel.nl external-link-new-window externe link in nieuw>Muziek op de Dommel is in 2009 ontstaan op initiatief van studentenmuziekvereniging Quadrivium, met als doel muzikanten uit de regio een podium te bieden. “Maar de meeste gezelschappen hebben al opgetreden”, zegt Erik de Jong, algemeen directeur van Muziek op de Dommel. De organisatie wil volgens hem een inhoudelijk interessant programma bieden en zocht daarom contact met de collega’s van Kamermuziek in het Groen. De uitkomst is dat de twee evenementen samen verdergaan als Muziek op de Dommel, nu voor het eerst op het universiteitsterrein. Het hoofdpodium voor deze vijfde editie komt op de fietsbrug over de Dommel nabij Kennispoort.Op zaterdag 31 mei staan diverse studentenorkesten op het programma. ’s Ochtends zijn er veertien masterclasses onder leiding van muzikanten van philharmonie zuidnederland over klank, directie en verschillende instrumenten. Auletes, het harmonieorkest van Quadrivium, verzorgt ’s avonds de hoofdact. ‘The Website Story’ vertelt een liefdesverhaal in muziek, woord en animaties - een liefde die begint en eindigt op internet. Op een 125 vierkante meter groot scherm laat het stuk het publiek zien “hoe groot de impact van internet op ons leven is”, vertelt De Jong. Voor de technologische invulling daarvan brainstormde de organisatie onder anderen met Wil van der Aalst, TU/e-hoogleraar Information Systems.
Het publiek speelt straks tijdens de voorstelling een actieve rol via een speciale app. De avond wordt afgesloten met een borrelconcert van symfonieorkest Ensuite van Quadrivium, samen met bigband Studentproof.
Muziek op de Dommel valt op zondag samen met de jaarlijkse <link http: www.vvveindhoven.nl nl evenementen agenda zoek-evenementen doe-de-dommel external-link-new-window externe link in nieuw>Doe de Dommel-dag van de gemeente Eindhoven. Dit evenement wordt muzikaal geopend met een optreden van het Tipo Tango Gitaarorkest. “Wij bieden het podium en krijgen voor ons programma een gezellige aanloop van Doe-de-Dommelaars”, zegt artistiek leider Saskia Martens van Muziek op de Dommel. Ze wijst op de vijf nevenpodia, waar verschillende gezelschappen ‘kameroptredens’ verzorgen, en op de kindermuziektuin. Daar kunnen kinderen een route met muziekopdrachten lopen om spelenderwijs in aanraking te komen met muziek.