Met luchtzuiverend breiwerk naar Beijing

Over een maand zal op de Beijing Design Week een gebreid pak geshowd worden waarin technieken verwerkt zijn die vervuilde lucht rondom de drager van het pak zuivert. Zes bachelor- en masterstudenten van Industrial Design hebben deze zomervakantie buiten het onderwijsprogramma om gewerkt aan dit zogeheten BB.Suit.

Het plan om een luchtzuiverend pak te gaan maken, startte vorig jaar toen ID-promovendus Martijn ten Bhömer tijdens de laatste editie van de Beijing Design Week (BDW) in contact kwam met de in China woonachtige textielontwikkelaar Eva de Laat en modeontwerper Borre Akkersdijk.

Aanstaande zondag vertrekken Ten Bhömer, De Laat en Akkersdijk naar Shanghai om daar in een brei-fabriek de textielen voor de tentoonstelling te gaan maken. Die zullen dan van 26 september tot 3 oktober te zien zijn op de komende editie van BDW.

"Borre en ik zijn al een tijdje bezig met het integreren van technologie in textiel onder de naam BB.Suit", vertelt Ten Bhömer. "Die samenwerking ontstond naar aanleiding van mijn PhD-onderzoek bij de faculteit ID. Dit specifieke project zijn we gestart met het idee om te onderzoeken hoe slimme textielen zowel in het productieproces als ook tijdens het dragen kunnen bijdragen aan een schonere lucht. We kwamen op dit idee nadat we vorig jaar in China de luchtvervuiling zelf hadden ervaren en zagen hoe hoog de urgentie is om dit probleem aan te pakken."

Ten Bhömer laat ook weten dat voor dit project wordt samengewerkt met een groep bedrijven, maar dat er daarnaast ook een groep van zes bachelor- en masterstudenten van ID als extra-curriculaire activiteit mee bezig is geweest tijdens de zomervakantie met het maken van een prototype. Die groep gaat op 23 september ook mee naar Beijing om de tentoonstelling op te bouwen.

Voor zover de ID-promovendus weet is het BB.Suit het enige project van ID dat over een maand te bewonderen zal zijn tijdens de BDW. Ook tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven van 18 tot 26 oktober zal het te zien zijn.