Fish on Wheels. Foto | Studio diip

ID-alumni scoren met vis op wielen

Ruim 411.000 views op YouTube kreeg het filmpje in een paar dagen tijd, evenals wereldwijde aandacht op diverse tech-sites en Discovery Canada. ‘Fish on Wheels’, een aquarium dat kan worden bestuurd door een vis, is ontwikkeld door twee alumni van TU/e-faculteit Industrial Design.

Studio diip heet het -inmiddels zevenkoppige- bureau dat ID-alumni Thomas de Wolf en Guust Hilte in 2010 oprichtten. Het bedrijf houdt zich bezig met beeldherkenning en het ontwikkelen van toepassingen daarvoor - zoals systemen voor kentekenherkenning of het herkennen van speelkaarten (voor bridgetoernooien) en een kaartenset waarmee kinderen, met behulp van een camera, leren rekenen. De Wolf hield zich voor zijn afstuderen bij ID ook al bezig met beeldherkenning; hij ontwikkelde een camerasysteem dat bijvoorbeeld kan controleren of de kat niet stiekem op het aanrecht springt en of iemand de wc-bril wel weer naar beneden doet.

‘Fish on Wheels’ ontstond vanuit de behoefte om op een ludieke manier “de leuke kant van beeldherkenning en de mogelijkheden te laten zien”, legt De Wolf uit. “Al snel kwamen we op het idee om daarvoor iets met dieren te doen; om te laten zien dat beeldherkenning zó simpel kan zijn, dat zelfs dieren dit begrijpen en ermee kunnen omgaan. Vissen leken ons het leukst, omdat die vanwege hun aquarium nogal gelimiteerd zijn qua bewegingsruimte.”

In een week tijd bouwden De Wolf en Hilte een heuse vismobiel. Het aquarium staat op een plateau met wieltjes, erboven zit een webcam die de oranje vis tegen een lichte ondergrond registreert. Een computerprogramma bepaalt aan de hand van de oranje kleur van de vis wáár in het aquarium deze zich bevindt. “Dat wordt weer gekoppeld aan de richting waarin de vis zwemt en vertaald naar een kracht die naar de motors van de wielen wordt gestuurd.” Bijvoorbeeld: als de vis zich linksvoor in de bak bevindt, beweegt het aquarium ook in die richting.

Het wagentje rijdt bewust zo rustig mogelijk, benadrukt De Wolf, “zodat de vis niet te gestrest wordt. We laten de vis ook nooit langer dan een minuut of tien rijden - daarna zetten we hem weer terug in zijn kom met een vriendje en een plantje. We doen niet álles ten koste van een vis.”

Volgens De Wolf moet Fish on Wheels het vooral hebben van zijn entertainmentfactor; de wetenschappelijke en maatschappelijke waarde zijn volgens hem niet al te indrukwekkend. “Maar het is misschien wel het onderzoeken waard of vissen bijvoorbeeld in staat zijn om te begrijpen wat er buiten het aquarium gebeurt. Vooral goudvissen hebben bijvoorbeeld de neiging om donkere plekken op te zoeken om rust te vinden en dat lijken ze op wielen óók te doen.”

Studio diip heeft geen concrete plannen voor andere beeldherkenningsfaciliteiten voor dieren of het ‘vermarkten’ van Fish on Wheels. “Er líjkt, vooral op Twitter, wel interesse voor te zijn, maar het is altijd maar de vraag hoe serieus dat is. Maar we denken er wel aan.” Volgens De Wolf zou Fish on Wheels een interessant item kunnen zijn voor Kickstarter, een internationaal crowdfundingplatform voor creatieve projecten.