De eerst-gespotte 'parels' van de TU/e.

Mooie meiden en mannen van de TU/e

‘Een tegenhanger van het imago van lelijke nerds.’ Zo noemen de oprichters van de Facebookpagina ‘Parels van de TUEindhoven’ hun initiatief. “We willen aantonen dat er genoeg moois rondloopt op onze universiteit”, laten ze in een reactie per mail weten. Op de site vind je het mannelijk en vrouwelijk schoon van de TU/e.

Ze willen graag anoniem blijven, maar willen wel kwijt dat ze ‘een uitgebreid team van mannen en vrouwen’ van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences zijn.

In een reactie per mail laat één van hen weten: “Na een gezellig avondje in de kroeg (welke goede ideeën beginnen niet in een kroeg) kwam iemand met de Facebookpagina van de parels van de KU Leuven. Hierin werd het mannelijk en vrouwelijk schoon van de universiteit door middel van enigszins professionele foto's getoond. We hebben ons die avond goed vermaakt met die pagina en vroegen ons af of dat in Eindhoven ook niet kon.”

De daad werd bij het woord gevoegd en de Facebooksite staat inmiddels online. Het idee is dat TU/e’ers een mooie foto opsturen van henzelf of van iemand anders. “Het liefst vragen we altijd om toestemming, maar soms komt er een 'anonieme' tip binnen. Als iemand dit echt niet wil, halen we de foto natuurlijk meteen weer weg. Foto's waarin iemand belachelijk wordt gemaakt of ‘random party pics’ worden niet geplaatst."

Hoewel er tot nu toe vooral studenten op staan, zijn promovendi en medewerkers ook zeker welkom. “Maar of zij daar zelf ook open voor staan...?”

De initiatiefnemers kwamen er pas later achter dat er al een vergelijkbare site bestaat: Parels van de TU/e. Die zou volgens de oprichters van de nieuwste site ‘echter veel neppe en gephotoshopte foto's’ bevatten. “We zien dit als een nieuwe start van het idee.” De initiatiefnemers van Parels van de TU/e laten op hun beurt weten dat het doel van hun in september gestarte pagina 'vermaak' is. "En ook willen we een weerspiegeling zijn van het leven aan de TU/e. Met het photoshoppen van foto's worden we dagelijks geconfronteerd en daarom laten we dit in duidelijke vorm terugkomen op de pagina. De meeste foto's zijn zelf genomen of ingestuurd door anderen. Wij gaan meestal een gesprek aan met de mensen zodat we de foto van een mooie quote kunnen voorzien." Ook zij willen graag anoniem blijven.