De winkeliers van de Fysicawinkel. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Fysicawinkel na 39 jaar opgedoekt

De fysicawinkel is niet meer. De winkeliers en het faculteitsbestuur van Technische Natuurkunde zien geen toekomst meer in de wetenschapswinkel die 39 jaar geleden werd opgericht. Particulieren moeten hun vragen over geluidsoverlast of fijnstof voortaan richtten aan de groep Outreach of rechtstreeks aan de vakgroepen van natuurkunde. Of aan commerciële bedrijven.

Promovendus Vincent Vandalon, die de dagelijkse begeleiding van de vier winkeliers zonder bezoldiging op zich nam, vindt het erg jammer dat de fysicawinkel gestopt is. “Mijn hart ligt bij de winkel. De doelstelling vind ik zeer waardevol; particulieren helpen bij vraagstukken van natuurkundige aard en daarop tegen marginale vergoeding een objectief antwoord geven."

"Ooit stond in de statuten van de TU/e dat de universiteit haar kennis moet inzetten voor bewoners in de directe omgeving.” Mensen uit de buurt kwamen vooral met vragen naar geluidsmetingen en trillingen. Vandalon is er trots op dat de fysicawinkel vaak een antwoord kon geven waarmee particulieren iets in handen kregen om in gesprek te gaan met de gemeente of andere probleemveroorzakers. “Mensen helpen die ten einde raad zijn vanwege geluidsoverlast, dat vond ik het mooist. We hebben meerdere geluidswallen veroorzaakt”, zegt hij tevreden.

Acht jaar lang is Vandalon betrokken geweest bij de winkel, eerst als student-assistent en later als begeleider. Niet alleen voor particulieren was de winkel nuttig, ook studenten die als winkeliers aan de slag gingen leerden een hoop. Vandalon: “Tijdens de opleiding schrijf je een handvol verslagen. Hier in de winkel wel twaalf per jaar. Ook klantencontact was alleen hier te ervaren.”

In die acht jaar zag de begeleider de vraag naar geluidsmetingen afnemen en die naar fijnstof opkomen. Bewoners organiseren zich volgens hem tegenwoordig beter en gaan samen naar een commerciële partij voor hulp. “Die hebben meer apparatuur en kunnen langduriger meten dan wij.”

“We hebben zorgvuldig overwogen of de fysicawinkel op de commerciële tour kon gaan. Maar dat is niet realistisch, want dan heb je fulltime bezetting nodig en moet je veel tijd stoppen in klantenwerving. Je kunt geen rekening meer houden met tentamenweken of andere studentenzaken.” Ook een opzet als die van de enige wetenschapswinkel die de TU/e nu nog rijk is, de Bouwkundewinkel, is bestudeerd. “Maar deze krijgt opdrachten vanuit het MKB en daar maken zij stageplekken van. Stageplekken lijken ons niet realistisch. De vragen die wij krijgen, vergen veel voorkennis die niet direct in de opleiding zit.” Beide (on)mogelijkheden liggen bovendien te ver af van de oorspronkelijke doelstelling.

Het kernbestuur van TN heeft inmiddels een afscheidsetentje gehouden met oud-winkeliers en voormalige begeleiders. Daar heeft Vandalon gezegd dat hij alle begrip heeft voor het besluit te stoppen. “Het past helaas niet meer in deze tijd om een niet-kostendekkende winkel open te houden. De overheid rekent de universiteit af op output en daar hoort dit niet bij.” Hij is dankbaar dat de faculteit wel bijna veertig jaar de winkel heeft gefinancierd en met allerlei faciliteiten ondersteunde.