openbare magnetron in metaforum

Eigen hap opwarmen in magnetron MetaForum

Op de eerste verdieping van MetaForum wordt, waarschijnlijk eind deze week, een magnetron geplaatst waarin gebruikers van het gebouw hun zelf meegebrachte hap kunnen opwarmen. Dienst Interne Zaken heeft, op verzoek van de Eindhovense Studentenraad, ingestemd met een pilot met de magnetron.

In bijvoorbeeld de pantry’s van verschillende TU/e-faculteiten staan ze al: openbare magnetrons waarvan studenten en medewerkers gebruik kunnen maken voor het opwarmen van hun maaltijden of snacks. “Maar in MetaForum komen mensen van allerlei richtingen. Het lijkt ons niet wenselijk dat al die studenten de pantry van een faculteit gaan bezoeken”, stelt Susanne Schouten van de Eindhovense Studentenraad (ESR).

Terwijl met name studenten volgens de universiteitsraadsfractie wel behoefte hebben aan een fatsoenlijke maaltijd, vooral in tentamentijd. Nu zien ze zich volgens Schouten vaak genoodzaakt om een pizza te bestellen of even naar huis te gaan voor een warme hap. Een maaltijd in de kantine kan natuurlijk ook, maar is veelal duurder en bovendien geen optie in de weekenden, aldus de ESR.

DIZ stond volgens Schouten al snel positief tegenover het idee van de studentenfractie, al waren vergelijkbare eerdere pilots op de campus niet altijd een onverdeeld succes. “Er zijn bijvoorbeeld testen geweest in De Hal, maar daar werd het een grote troep. Maar wij hebben toch gezegd: waarom proberen we het niet nog een keer?”

Of huiscateraar Eurest blij is met de concurrentie van de zelf meegebrachte warme hap, op een paar traptreden van één van haar kantines, weet Schouten niet. “Ik heb het hier zelf niet met Eurest over gehad. Maar zij hebben hier ook niet echt een stem in.”

Of omzittenden blij worden van bijvoorbeeld de geuren die het opgewarmde voedsel mogelijk gaat verspreiden, is afwachten. Volgens Schouten is wel nagedacht over bijvoorbeeld “een mobiele afzuigkap”, maar die komt er in eerste instantie nog niet.

De magnetron krijgt een plek bij de bestek- en bordenbalie bovenaan de trap vanuit de kantine. De komende tijd wordt er proefgedraaid met “een tweedehands magnetronneke” uit de Bunker, vertelt Johan Lauwers, clustercoördinator van zes TU/e-gebouwen waaronder MetaForum. “Als het een bende wordt of als er geen gebruik van wordt gemaakt, is het natuurlijk vlug bekeken. Maar als het goed gaat, schaffen we later een echt goede magnetron aan.”

Volgens Susanne Schouten komen er schoonmaakmiddel en doekjes bij het apparaat te liggen om de drempel voor gebruikers om de magnetron ook weer netjes achter te laten, zo laag mogelijk te maken. “We hopen dat mensen er fatsoenlijk mee omgaan.”

Na twee maanden gaan Dienst Interne Zaken en de Eindhovense Studentenraad het gebruik van de magnetron evalueren. De ESR gaat bij zijn achterban in elk geval peilen hoe de nieuwe voorziening wordt beoordeeld, zowel ter plaatse als online.