Foto | Bart van Overbeeke

Ludieke actie tegen laaghangende borden collegezalen

Bij Wiskunde & Informatica is er al regelmatig over gegrapt - over de ‘doortrapte’ manier om ervoor te zorgen dat studenten ook een beetje vóórin de collegezaal gaan zitten. Maar in de praktijk zijn de te laag hangende smartboards en krijtborden in de collegezalen van MetaForum een dagelijkse bron van ergernis, stelt onder anderen docent Kees Huizing - en daarom alle reden voor actie.

‘Do not place information below this line’, doceren plakkaten op de smartboards, visueel ondersteund met rood-wit lint. Ook zijn deze dinsdagochtend in sommige onderwijszalen speciale ‘audio zones’ gemarkeerd - ‘visuals in the VIP seats only’ staat erbij, verwijzend naar de voorste rijen stoelen.

Informaticadocent Jan ten Thije Boonkkamp kijkt dinsdagochtend wat bedremmeld om zich heen als hij ‘zijn’ collegezaal binnenstapt en de versieringen ziet. “Ehh, ik wil het bord zo meteen eigenlijk wel gebruiken.” Eenmaal bijgepraat door het A4'tje op zijn bureau zegt hij het een prima actie te vinden. Zelf vindt hij vooral het gebruik van de krijtborden erg onhandig. “Alleen het voorste paneel kan omhoog worden geschoven. Als ik het onderste paneel ook nodig heb, moet ik bukken of door de knieën om erop te kunnen schrijven.”

Dat veel studenten het whiteboard vanuit de zaal amper kunnen zien, heeft hij zich eigenlijk nooit zo gerealiseerd, bekent Ten Thije Boonkkamp. “Maar studenten klagen misschien ook niet snel richting u”, oppert wiskundestudente Anne Eggels, student-lid van de faculteitsraad van Wiskunde & Informatica en één van de actievoerders. “U kunt er als docent óók niet veel aan doen”.

‘Bord voor je kop’ is de noemer waaronder leden van de faculteitsraad vandaag diverse collegezalen in MetaForum omtoverden tot actietoneel. Het is vooral ludiek bedoeld, benadrukt initiatiefnemer Kees Huizing: “Ik hoop dat mensen er niet heel chagrijnig van worden”.
Hij wil dan ook zeker niet te boek staan als mopperaar, stelt de informaticadocent. “Het hele MetaForum is op zich prima, net als de onderwijszalen. Maar de zalen zijn laag en de borden en schermen niet goed opgehangen. Vanaf de derde rij kun je de helft van het bord of de slides niet meer lezen omdat je tegen de achterhoofden van je voorgangers aankijkt.”

Pratend over de smartboards noemt Huizing het “nogal verbazend dat je, als marktleider in de branche, deze borden zó installeert. Als je jezelf professioneel met smartboards bezighoudt en zo’n zaal ziet, wéét je dat je ze niet zo laag kunt hangen. Dat is niet volgens de normen”.

De ergernis, zowel bij sprekers als toehoorders in de collegezalen, is niet nieuw. “De emotie is toch een beetje dat het lijkt alsof er geen aandacht is voor de kwaliteit van het onderwijs”, stelt Huizing voorzichtig. De faculteitsraad heeft de kwestie een poos terug al aangekaart bij het faculteitsbestuur, dat volgens hem weer te rade ging bij Dienst Huisvesting. Maar: “Het bestuur zegt ook niet verder te komen en ook dat er op korte termijn in elk geval niets zal gebeuren.”

Terwijl er volgens Huizing wel degelijk oplossingen te bedenken zijn, “maar die kosten uiteraard geld”. Hij noemt het ophangen van extra monitoren in sommige collegezalen als mogelijkheid: “Dat zie je -en dat is dan wel weer grappig- ook in veel oude universiteitsgebouwen”. Ook is volgens hem aan de bovenkant nog ruimte te winnen door enkele plafondplaten of de projectors boven de smartboards weg te halen. Daarnaast zijn in MetaForum allemaal vlakke collegezalen, “een beetje hoogteverschil zou ook kunnen helpen”.

Gebruikers van de collegezalen worden vandaag verwezen naar de Facebookpagina, waarmee de actievoerders zoveel mogelijk bijstand hopen te vergaren. Met de verzamelde digitale steunbetuigingen willen Huizing en zijn medestanders naar het College van Bestuur stappen om aan te dringen op een oplossing.