Prof.dr. Ingrid Heynderickx.

Ingrid Heynderickx nieuwe decaan faculteit IE&IS

Het College van Bestuur heeft prof.dr. Ingrid Heynderickx benoemd tot decaan van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS). Heynderickx is sinds 2013 hoogleraar aan de TU/e en begint per 1 januari 2015 in haar nieuwe functie. Ze volgt prof.dr. Sjoerd Romme op.

Heynderickx trad in 1987 in dienst van Philips. Ze heeft in de afgelopen twintig jaar haar sporen verdiend in het wetenschappelijk onderzoek op een breed scala aan onderwerpen, variërend van het modelleren van stromingsgedrag in vloeibaar kristallijne polymeren ten behoeve van het spuitgieten van componenten voor elektronische apparatuur tot het optimaliseren van de visuele perceptie en beleving van beeldscherm- en lichtsystemen.

In 2005 werd ze benoemd tot Guest Research Professor aan de Southeast University van Nanjing (China) en tot deeltijdhoogleraar aan de TU Delft. In 2013 werd Heynderickx hoogleraar aan de TU/e aan de faculteit IE&IS. Ze is actief op de afdeling Human Technology Interaction met als leerstoel Perception in Human Technology Interaction.

Als nieuwe decaan ziet Heynderickx voor zichzelf een rol weggelegd als bruggenbouwer. De faculteit IE&IS bestaat uit twee subfaculteiten (ofwel schools), Industrial Engineering en Innovation Sciences. “Het lijkt me nuttig om te kijken waar beide scholen elkaar inhoudelijk en op onderwijs kunnen aanvullen. Ik ben verder iemand die in eerste instantie de tijd wil hebben om te luisteren naar meningen die leven bij de mensen van de faculteit, maar vervolgens ook wil doorpakken om besluiten te kunnen implementeren.”

Ze voelt zich vereerd met haar benoeming. “Ik kijk uit naar de nieuwe uitdaging en wil vooral ontdekken op welke gebieden ik binnen de TU/e en ook daarbuiten de faculteit verder kan profileren.”

Ook rector prof.dr.ir. Hans van Duijn is tevreden met de benoeming. “Met professor Heynderickx krijgt de faculteit een krachtige bestuurder. Het is iemand die goed luistert en beslissingen durft te nemen. Haar Philips-achtergrond draagt ertoe bij dat we een decaan krijgen die over een heldere blik van buiten naar binnen beschikt. Het College is ervan overtuigd dat we door de combinatie met de vice-decanen Anthonie Meijers en Jan de Jonge een sterke faculteitsleiding hebben, berekend op de toekomst.”

Sjoerd Romme keert na zijn decanaat terug naar zijn leerstoel Entrepreneurship and Innovation binnen Industrial Engineering, waar hij zich weer primair gaat focussen op onderwijs en onderwijs. "Op dat terrein zijner grote uitdagingen voor de TU/e en de regio Eindhoven, waaraan ik een bijdrage hoop te kunnen leveren."

Bron: Persteam TU/e