Marije Willemsen en haar Ontdeklab. Foto | Bart van Overbeeke

DDW | Designweek levert twee ID'ers prijzen op

Twee oud-studenten van de faculteit Industrial Design zijn bij de uitreiking van de DDW Social Design Talent Award, vrijdagmiddag in Eindhoven, in de prijzen gevallen. Martijn ten Bhömer kreeg voor zijn ontwerp ‘Tactile Dialogues’ de tweede prijs. De derde plek ging naar het ontwerp 'Het Ontdeklab' van Marije Willemsen. Winnaar werd het duo Laura Ferriere en Eléonore Delisse van de Design Academy. Zij verdienen met de titel een betaalde opdracht van de gemeente Eindhoven ter waarde van tienduizend euro.

ID-promovendus Martijn ten Bhömer bedacht voor zijn project 'Tactile Dialogues' een kussen waarmee dementerenden iets van hun verloren vermogen om te communiceren, compenseren. Door het kussen aan te raken, wordt een trilsignaal verstuurd naar degene die tegenover hen zit. Zodra die het kussen ook aanraakt, wordt het trilsignaal verder versterkt, wat bij de dementerende een nieuwe reactie ontlokt. “Spreken zonder woorden”, noemde Ten Bhömer deze manier van communiceren vorig jaar in de ‘New Scientist’. De jury van de Social Design Talent Award prees het ontwerp onder meer omdat het met hulp van verschillende partijen (textielontwerpers, zorgverleners, ouderenorganisaties, ingenieursbureau) tot stand kwam en daarmee voorbeeldstellend is voor een gedegen designproces.

ID-alumna Marije Willemsen bedacht voor haar bekroonde ‘Ontdeklab’ een manier om kinderen in de supermarkt enthousiast te maken voor groente en fruit. Ze experimenteerde er al mee in de lokale Albert Heijn aan de Eindhovense Leenderweg. Daar konden kinderen bijvoorbeeld appels, druiven of Chinese kool onder een microscoop leggen en leerden ze wat er zoal van al dat groen te maken valt. Het Ontdeklab vormde voor Willemsen een antwoord op de bestaande marketing voor vooral ongezonde producten waarmee de jeugd wordt geconfronteerd. Voor het Ontdeklab van Willemsen hebben diverse scholen en kinderdagverblijven inmiddels belangstelling getoond.

De Social Design Talent Award - een aanmoedigingsprijs voor designtalent van de TU/e of de Design Academy - wordt sinds 2009 jaarlijks door de gemeente Eindhoven uitgereikt tijdens de Dutch Design Week. De gemeente wil de binding tussen studenten en kennisinstellingen met de stad en haar maatschappelijke opgaven vergroten en beschouwt de prijs daarvoor als stimulans.

In Cursor Magazine 3 worden werken van zowel Ten Bhömer als Willemsen uitgelicht. Ten Bhömer vertelt op pagina 16 over het nieuwe project waarmee hij op expositie Mind the Step in het Klokgebouw op Strijp-S staat.