Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Outdoor : All Terrain

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: outdoorvereniging All Terrain.

Wat dóen jullie en waarom doen jullie dat?
“We spelen buiten en doen alles waar je moe van wordt”, zegt Lidewij Cornelissen, masterstudente TN. Als ze trainen lopen AT’ers over balken, rennen ze rondjes met zware bagage en hangen ze aan touwen en netten. Fietsers op het pad langs de Dommel zien op woensdagavond geregeld uitslovers uit het water klimmen.

Lidewij: “We trainen voor twee soorten wedstrijden: adventure races en survival runs. In de eerste staat oriëntatie centraal, denk aan een speurtocht. Als wij zo’n race organiseren, doen we dat ten noorden van Woensel en duurt het acht à negen uur. Er zijn ook adventure races van vierentwintig uur of zelfs tweeënhalve dag - in Rusland. Bij een survival run leg je een parcours af van 7 tot 12 kilometer waarin veertig hindernissen zitten.”

Wat is er leuk aan?
Lidewij: “Je hoeft niet alleen een krachtpatser te zijn, heel veel kun je op techniek.” Guy Dubois, masterstudent IE&IS, zegt dat je wel sterk wordt van deze sport, maar dat je het bij aanvang nog niet hoeft te zijn. “Op je neusvleugels na gebruik je je hele lijf.”

Wat doe je liever niet?
Guy heeft een hekel aan de kruiwagenloop bij de warming up. Mustafa Yener, masterstudent EE, slaat het rollen met een vrachtwagenband graag over en Tim Cornelissen (geen familie van Lidewij, ook masterstudent TN) haat een te lange apenhang. Lidewij baalt als ze een kilometer moet rennen met een boomstam op haar rug.

Wat is een apenhang? En leg ook de cat crawl, de budgie en de swing over even uit.
Bij de apenhang kruip je hangend aan een touw. Als je armen daar te verzuurd van raken, zwaai of rol je boven op dat touw. “Dat vergt een stukje techniek”, zegt Tim, “maar dan heb je een mooie cat crawl gedaan.”
Bij een budgie klimt de sporter aan een koord omhoog, wurmt zich over een balk en daalt dan weer af. Een swing over is net zoiets, maar dan is de balk vervangen door een touw. Deze vier onderdelen zitten altijd in een wedstrijd.

Wat is jullie grootste schrik?
“Als we de Dommel in moeten”, roept Lidewij. Dat moeten AT’ers bij het trainen van het onderdeel ‘van dingen afspringen’. “Niks moet”, reageert Guy, “hoewel je wel wordt opgestookt om het te doen.”

Wat zit er in je tas als je gaat trainen?
Het belangrijkste is de kleding, de attributen liggen in het te krappe hok bij de apenkooi tussen tennisvelden en Dommel. We hebben het over twee kano’s, veel touwen, branders, zagen, bijlen, (een wedstrijdonderdeel is bijvoorbeeld houthakken) en klimspullen.

Voor buitentraining lijkt de kleding op schaatskleding. Van lycra zodat er geen water aan blijft hangen. De broek is dik, zo goed als scheurvrij. Bij binnentraining (in de winter om de week) mag je in korte broek, maar doe alsjeblieft lange sokken aan om je enkels te beschermen bij het touwklimmen.

Facts and figures

Naam: All Terrain

Opgericht in: 1991

Beste prestatie: AT’ers Ulyana Tikhonova en Geert van den Burg hebben een 48-uurs adventure race in Rusland gelopen, de Red Fox, in een tijd van 47 uur 10 min en 5 seconden.

Aantal leden: 55

Doel van dit jaar: eigen survivalrun organiseren.

Bijzonderheid: alles!

Trainers: Dimitry van Oort, Remi van der Vlies en Gar Oome.

Training: woensdag 19:00-20:30 uur, verzamelen bij de klimconstructie tussen SSC en de tennisvelden. Maandagavond traint een selecte groep op mountainbikes.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!