Holi Fusion Festival. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Holi Run gaat campus kleurrijker maken

Het geel, groen en roze gekleurd poeder zal jong en oud volgende week zaterdag om de oren vliegen op de campus. Studentenvereniging SSRE houdt dan de Holi Run, een evenement waarbij deelnemers een route van vijf kilometer op de campus volgen en er kwistig met gekleurd poeder wordt gestrooid. Later die avond volgt er een ‘poederexplosie’.

“Het gaat er niet om hoe snel je bent, als je de eindstreep maar haalt”, stelt Gerrit Nijrolder als organiserend SSRE-lid. Of deelnemers daarbij rennen, lopen, kruipen of hinkelen maakt niet uit. Het idee voor de Holi Run op de campus is anderhalf jaar geleden ontstaan. Nijrolder: “We hebben een paar keer het evenement Club040 gehouden in de stad, maar daar kwamen toch vooral SSRE-leden en andere studenten op af. We willen nu iets nieuws neerzetten en we hopen ook wat meer mensen uit de stad te trekken. Overigens wisten we niet toen we dit bedachten dat er nog zoveel Holifeesten werden georganiseerd.”

Op 23 augustus is er nog een Holifeest gehouden bij de Karpendonkse Plas. Het Holifeest (of Holi-Phagwa) is een Hindoeïstisch feest en wordt jaarlijks gevierd aan het begin van de lente.

Dat de kleren en het lijf van de deelnemers roze, blauw en groen gaan kleuren is onvermijdelijk. Daarom adviseert de organisatie ook ‘om kleding te dragen die vies mag worden’ en ‘olie in het haar te doen, waardoor het makkelijker uit te wassen is’. En voor diegenen die hun gekleurde shirts juist graag willen bewaren; ‘met azijn inspuiten en strijken’. Volgens Nijrolder hoeven mensen niet te vrezen voor hun auto volgende week. “We hebben het parcours met de TU/e-brandweer uitgestippeld en het poeder komt zoveel mogelijk op het gras, we mijden de parkeerplaatsen.”

Het startschot valt 13 september om 18.00 uur en nadat alle deelnemers zijn gefinisht is er nog een ‘poederexplosie’ op het KOE-veld. Daarna volgt nog een feest met dj’s. De organisatie heeft inmiddels 470 inschrijvingen en er zijn slechts nog een paar plekken te vergeven. Op de website vind je meer informatie.