In de zaal zonder docent. Foto | Bart van Overbeeke

Nieuwe doorlussystemen slechts geplaagd door ‘kinderziektes’

Schermen die op zwart staan, geluid dat hapert. De nieuwe doorlussystemen in acht collegezalen werken nog niet optimaal, maar volgens de medewerkers die dit hebben gerealiseerd zijn het kinderziektes. Studenten lijken begrip te hebben voor de situatie. De initiatiefnemers zijn enthousiast over de vernieuwing, die interactie tussen docent en student in afzonderlijke zalen vergemakkelijkt.

‘Het geluid valt nu en dan weg’, ‘het scherm in de zaal zonder docent bleef zwart’, ‘in de tweede zaal is het stukken rumoeriger’, ‘het is lastig om vragen te stellen’ en ‘aantekeningen zijn moeilijk te lezen’. Studenten voeren verschillende redenen aan om in de zaal mét docent te gaan zitten. Toch lijken ze begrip te hebben voor de situatie. Esther van Vliet, eerstejaars Psychology and Technology: “Ik snap wel dat het eens mis kan gaan. Ik vond het alleen jammer dat ik op de eerste collegedag meteen vier uur Calculus heb gemist.” Harmen Janssen en Guino Pracht (beiden premaster OML) zoeken bewust de zaal zὸnder docent op. “Van de docent mogen we geen laptops hebben staan, dat kan wel in de tweede zaal. Als je later bent, stoor je minder mensen. Het is één keer uitgevallen, maar dat was snel opgelost.”

Monique Kuyck, afdelingshoofd Operational Services, erkent dat alles nog niet vlekkeloos verloopt. Kinderziektes noemt ze het. “Je kunt het systeem wel testen, maar dat kan pas echt goed als het volledig in werking is. Soms is het gemakkelijk op te lossen, maar het kan ook zijn dat er een nieuw onderdeel moet komen. Mijn verwachting is dat die kinderziektes er binnen enkele weken uit zijn.”

Omdat de oude -analoge- systemen en bekabeling zwaar verouderd waren, heeft het College van Bestuur in maart besloten om een miljoen euro beschikbaar te stellen voor nieuwe systemen in een deel van de collegezalen van het Auditorium. Om steeds meer studenten onderwijs te kunnen bieden, wijkt de TU/e onder meer uit naar tweede zalen -zonder fysieke aanwezigheid van een docent, maar met een live-verbinding.

Docenten kunnen nu de studenten in zaal twee zien. En die studenten kunnen via een live-verbinding zowel docent als sheets zien op een scherm. Via de controlekamer kunnen operators inzoomen op bijvoorbeeld aantekeningen. Ook nieuw is dat in de zaal zonder docent een teaching-assistent zit die vragen van studenten verzamelt en tijdens het college naar de docent kan mailen. Die kan dan aan het eind van het college zien wat de meestgestelde vragen zijn.

Afgelopen zomer is de controlekamer ingericht, zijn de systemen bevestigd en zijn vijftien docenten klaargestoomd voor deze nieuwe manier van lesgeven. Een enorme operatie, noemt Kuyck het. “We hebben de zomermaanden flink doorgewerkt.” De docenten hebben instructies gehad van onderwijskundige dr. Josje Knoop, afdelingshoofd Edusupport bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum. Knoop: “Het is voor de docenten best wennen. Ze moeten goed voor de camera staan en contact leggen met de tweede zaal. Dat laatste lijkt verschillende docenten al goed af te gaan. Met het beantwoorden van vragen via clickers kan bijvoorbeeld een competitie worden opgezet tussen zaal 1 en 2.” De docenten hebben training gehad van Cindy de Koning, presentatrice bij Omroep Brabant, en Lieke van Zutphen, regisseur bij RTL.

Tot nu toe zijn de onderste collegezalen van het Auditorium uitgerust met de nieuwe systemen. Kuyck hoopt dat in 2015 ook de bovenste zalen van de interactieve doorlussystemen zijn voorzien, evenals de Blauwe Zaal en Senaatszaal. Het is de bedoeling dat meer docenten training krijgen. Het liefst allemaal, maar dat is budgetafhankelijk.

Volgende week lees je in Cursor meer over hoe het nieuwe systeem werkt en wat de ervaringen van docenten, studenten, operators en teaching-assistenten zijn.