Rechter: bezetters moeten Maagdenhuis uit

Na ruim zes weken komt er een einde aan de bezetting van het Maagdenhuis. De actievoerders moeten het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam meteen verlaten, heeft de rechter zojuist verordonneerd.

De actievoerders van ‘De Nieuwe Universiteit’ wilden het pand pas maandag verlaten omdat er dit weekend nog een groot ‘Festival of Science’ plaats zou vinden. Voor twaalf uur zouden ze weg zijn, lieten ze gisteren weten.Maar de Universiteit van Amsterdam heeft er een stokje voor gestoken. Het bestuur was bang dat er te veel mensen naar het festival zouden komen en vreesde dat de actievoerders de boel niet in de hand zouden kunnen houden. Nu al zou de schade aan het Maagdenhuis een paar ton bedragen.Bovendien had het UvA-bestuur er weinig vertrouwen in dat iedereen het pand zonder gerechtelijk bevel maandagochtend daadwerkelijk zou verlaten. Het bestuur wilde de eigen docenten en studenten nog wel op hun woord geloven, maar vreesde dat die op sommige bezetters geen invloed meer hebben.

De actievoerders probeerden bij wijze van compromis de deadline voor ontruiming nog te verplaatsen naar zondagavond 21.00 uur, maar de rechter heeft de UvA zojuist gelijk gegeven. Er zijn voldoende argumenten om het festival niet door te laten gaan en de bezetting is niet langer proportioneel te noemen, luidt het oordeel.

De Nieuwe Universiteit wordt voor een jaar de toegang ontzegd tot het Maagdenhuis. Mocht er dus snel weer een nieuwe bezetting van start gaan, dan kan de UvA het vonnis van vandaag hergebruiken. De dwangsom is vastgesteld op duizend euro per dag. Of de actievoerders hun bezetting vandaag ook opgeven is nog niet duidelijk. Het Maagdenhuis wordt sinds eind februari bezet door boze studenten en docenten van de Universiteit van Amsterdam. De groep eiste onder andere meer inspraak, meer vaste contracten voor het personeel en het aftreden van het college van bestuur van de UvA.  Even leken bestuur en bezetters er zonder tussenkomst van de rechter uit te komen. Maar toen een kleine groep actievoerders begin deze week het onderhandelaarsakkoord afwees, spande het UvA-bestuur een kort geding aan om de Maagdenhuis-bezetting te beëindigen.