Bezetters moeten Bungehuis verlaten

De studenten die een gebouw van de Universiteit van Amsterdam bezetten, moeten het pand verlaten. Dat heeft de rechter gistermiddag in kort geding besloten.

De bezetting van het Bungehuis in de binnenstad van Amsterdam is niet proportioneel en is te hinderlijk voor het onderwijs en onderzoek aan de universiteit, oordeelt de rechter. De actievoerders wilden het pand niet verlaten zonder concrete toezeggingen van het bestuur over meer democratie en transparantie.

De UvA wil het pand zo snel mogelijk leeg hebben, zodat iedereen maandagochtend weer aan de slag kan. Het bestuur eiste een dwangsom van honderdduizend euro per persoon per dag, maar dat wordt duizend euro per dag met een maximum van 25 duizend euro per dag voor alle bezetters, oordeelt de rechter. De actievoerders moeten de kosten van het proces betalen.

Vanochtend rond acht uur hadden  de actievoerders het pand nog niet verlaten.

Sinds vrijdagochtend 13 februari houdt een groep van tientallen studenten het Bungehuis van de UvA bezet. De actievoerders eisten onder andere meer inspraak in belangrijke beslissingen en een gekozen college van bestuur.

De Landelijke Studenten Vakbond is opvallend stil over de bezetting van het Amsterdamse Bungehuis. “De actievoerders dragen goede punten uit, maar we vinden het lastig hoe het nu gaat”, zegt voorzitter Tom Hoven desgevraagd.

Andere vakbonden en studentenorganisaties hebben zich wel uitgesproken over de bezetting van de Universiteit van Amsterdam, die al bijna zeven dagen duurt. Vakbond FNV Overheid bijvoorbeeld riep het bestuur van de UvA op om de actievoerders serieus te nemen, Kritische Studenten Utrecht toonde zich solidair, en ook vanuit Groot-Brittannië kwam steun. Honderd wetenschappers publiceerden een verklaring waarin ze de dwangsom van een ton “onacceptabel” noemen en “een verregaande vorm van chantage”.