Ook studenten ontdekken sluiproute naar basisbeurs

Wie volgend jaar aan een masteropleiding begint en toch nog een basisbeurs wil krijgen, kan iets slims doen: een maandje eerder inschrijven. Dat idee dringt intussen tot studenten door.

Het kan lang niet overal, maar er zijn opleidingen met verschillende inschrijfmomenten per jaar. Daar kun je bijvoorbeeld midden in de zomervakantie, op 1 augustus, met je masteropleiding beginnen. Of desnoods een half jaar eerder.

Volg je nu een bachelor aan de TU/e en heb je voor 1 augustus al je vakken binnen? Dan kun je je nog onder de oude voorwaarden inschrijven voor een master aan onze universiteit (met behoud van de basisbeurs dus). Over deze mogelijkheid hebben alle bachelorstudenten met meer dan 120 ECTS en alle schakelstudenten onlangs een email ontvangen.

De basisbeurs wordt per 1 september 2015 afgeschaft. Wie dus een maand eerder begint te studeren, heeft er voor de duur van zijn opleiding recht op. Dat kan vooral geneeskundestudenten veel geld schelen: hun masteropleiding duurt immers drie jaar.

Dat was begin december al bekend en studentenclubs lobbyden bij hun onderwijsinstelling om zo’n manoeuvre mogelijk te maken. De Utrechtse studentenvereniging Vidius kwam er ook achter en zij heeft een bericht verspreid over de ‘maas in de wet’. “Het is voor aankomende studenten de laatste kans om een enorme studieschuld te ontlopen”, zegt voorzitter Isabelle Beelen, die de truc een week geleden ontdekte.

Voor studenten op kamers is de basisbeurs 3.400 euro per jaar. Een geneeskundestudent bespaart dus meer dan tienduizend euro met een vroege inschrijving. Natuurlijk kun je je ook voor een willekeurige andere masterstudie inschrijven, zolang je er een maandje eerder kunt beginnen. Zie het als een parkeerstudie. Dan stap je een maand later gewoon over naar de studie van je eerste keuze.

Of aankomende bachelorstudenten er nog iets aan hebben, zoals Vidius meent, is de vraag. Als een bacheloropleiding meerdere inschrijfmomenten heeft, dan kunnen studenten er gewoonlijk op 1 september of 1 februari van start. En 1 februari is aanstaande zondag al.