TU/e opent lab voor microfabricage

Een laboratorium met zowel technische als biologische faciliteiten, zodat ingenieurs, celbiologen en medische onderzoekers samen bijvoorbeeld ‘organen op een chip’ kunnen kweken voor het ontwikkelen van medicijnen tegen ziektes als kanker en Alzheimer. Dat is nieuwe Microfab lab in Gemini-Noord van het TU/e-instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS). Op woensdag 1 juli wordt het Microfab lab officieel geopend in bijzijn van de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel.

Het nieuwe Microfab lab is een uitbreiding van het oude microfabricagelaboratorium van de groep Microsystems (Werktuigbouwkunde) met biologische faciliteiten, zodat er ook cellen gekweekt kunnen worden. “Dat we een laboratorium hebben waar we meerdere technologieën kunnen gebruiken is al bijzonder”, vertelt hoogleraar Jaap den Toonder van Microsystems. “Maar dat we er zowel met technische materialen als met biologische materialen kunnen werken, dat maakt het pas echt uniek”.

Het vernieuwde lab bevat op een oppervlak van ruim zeshonderd vierkante meter onder meer een cleanroom-achtige omgeving waar microsystemen kunnen worden gemaakt met lithografische technieken. Ook is er een afdeling met lasers om patronen te maken en materialen te analyseren. Daarnaast is er nu dus een cellaboratorium voor biologische experimenten en is er een algemene fabricageruimte met 3D-printers, een CO2-lasersnijder en andere apparatuur om snel prototypes te kunnen maken. Tot slot heeft het Microfab lab een experimenteerruimte om de ‘microdevices’ die elders in het lab zijn gemaakt aan testen te onderwerpen.

Het Microfab lab is onderdeel van het ICMS en vormt een samenwerking tussen de faculteiten Werktuigbouwkunde, Biomedische Technologie, Technische Natuurkunde en Scheikundige Technologie, legt Den Toonder uit. “Maar ook studenten en onderzoekers van andere faculteiten en partneruniversiteiten kunnen gebruik maken van de faciliteiten. Juist door laagdrempelig te zijn willen we een ontmoetingsplek creëren en samenwerking tussen verschillende disciplines en faculteiten stimuleren.”

Het nieuwe lab, dat ruim een miljoen euro heeft gekost,  is voor de TU/e een aanvulling op Nanolab@TU/e in Spectrum, dat bestaat uit een cleanroom voor fabricage en analyse van structuren kleiner dan een micrometer. Het Microfab lab past daarnaast naadloos in het recent opgerichte Nederlandse instituut hDMT, waarvan de TU/e mede-oprichter is. Binnen het hDMT wordt geprobeerd om medicijnen te ontwikkelen met behulp van microtechnologie, onder meer door organen te kweken op microchips.

De opening van het Microfab lab vindt woensdagmiddag 1 juli vanaf 15.30 plaats in aanwezigheid van burgemeester Rob van Gijzel en rector Frank Baaijens.