Hoe bestel je bitterballen in het Nederlands?

Met een nieuwe game kunnen buitenlandse studenten alvast Nederlands leren voordat ze hierheen komen. Zes Nederlandse vrienden, dertig minigames en vijf levels helpen hen op weg.

De gratis app Hoi Holland! is gemaakt voor buitenlanders die hier komen studeren. Ze leren hoe ze zich in het Nederlands kunnen redden in de supermarkt, op een verjaardagsfeestje of in het openbaar vervoer. Ook leren ze een portie bitterballen bestellen.

De app is ontwikkeld in opdracht van internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic, die buitenlandse studenten wil overhalen in Nederland te studeren met de campagne Make it in The Netherlands. Het spelletje is beschikbaar voor smartphones met iOS of Android als besturingssysteem.

Voorzitter Freddy Weima: “Als studenten de Nederlandse taal spreken, al is het maar een beetje, voelen ze zich sneller thuis, hechten ze zich meer aan ons land, raken ze sneller in contact met de Nederlanders en vinden ze na hun studie makkelijker een baan.”

In Nederland studeren zo’n zeventigduizend buitenlanders.