Ivo de Visser (rechts) en Jelle Loogman. Archieffoto | Rien Meulman

TU/e-afstudeerders tweede in Europese bouwfysica-strijd

Twee afstudeerders van de TU/e-faculteit Bouwkunde zijn afgelopen weekend tweede geworden bij een Europese studentenwedstrijd op het gebied van bouwfysica en installatietechniek. Jelle Loogman en Ivo de Visser mochten hiervoor afreizen naar het Letse Riga, nadat ze eerder als eersten waren geëindigd in een Nederlandse poster- en papercompetitie.

Loogman en De Visser studeerden afgelopen november af aan de TU/e-master Building Physics and Services. De twee alumni ontwikkelden een lokaal ventilatiesysteem voor operatiekamers. Het systeem moet bacteriële infecties, waarmee drie procent van de patiënten op de operatietafel te maken krijgt, helpen voorkomen.

Met hun afstudeerwerk deed het tweetal mee aan een Nederlandse poster- en artikelcompetitie voor bouwfysicastudenten, georganiseerd door TVVL, kennis- en opleidingsinstituut voor de installatiesector. Loogman en De Visser wonnen en bemachtigden hiermee hun ticket naar Riga, waar ze dit weekend deelnamen aan de Europese REHVA Student Competition 2015. Organisator REHVA is de Europese brancheorganisatie op het gebied van bouwfysica en installatietechniek, dat afgelopen weekend in Riga een grote conferentie hield.

In de Letse hoofdstad namen de TU/e-alumni het op tegen acht concurrenten uit Denemarken, Portugal, Duitsland, Hongarije, Letland, Estland, Roemenië en Servië. Elk van de finalisten mocht op vrijdag een presentatie van een kwartier houden, daarnaast werd ieders paper en poster beoordeeld. Het innovatieve karakter, haalbaarheid, de kwaliteit van het onderzoek en de gebruikte methoden waren enkele van de aspecten die door een vijfkoppige jury onder de loep werden genomen.

Die jury koos zaterdagochtend, met een nipte meerderheid, voor Denemarken als winnaar. Het TU/e-duo werd tweede, hun Duitse concurrenten derde. Een juryrapport hebben de TU/e-afstudeerders niet gehad, wél een mondelinge toelichting, vertelt De Visser: “Wat we vooral te horen kregen, was dat men ons onderzoek heel aansprekend, praktisch en vooral ook erg compleet vond - vanaf het eerste idee tot een testopstelling. Dat vonden ze erg knap”.

Een prijs hielden De Visser en Loogman er niet aan over; alleen de winnaar kreeg een geldbedrag van vijfhonderd euro. Hun reis naar Riga werd wél compleet betaald door TVVL: “We zijn er van donderdag tot en met zondag geweest en hebben dus genoeg tijd gehad om onze tweede plek te vieren”, vertelt De Visser met een lach. Hij en Loogman trokken er grotendeels op samen met de andere studenten: “Op zaterdagochtend zaten we met z’n allen met kleine oogjes bij de prijsuitreiking. Tof om te merken hoe je met mensen uit andere landen en culturen meteen zo'n leuke avond kunt hebben”.

Loogman heeft inmiddels een baan -bij Royal HaskoningDHV-, De Visser nog niet. Hij stortte zich de afgelopen maanden op het schrijven van een businessplan en het benaderen van bedrijven, in een poging tot een doorontwikkeling van het genoemde ventilatiesysteem te komen. Tot dusver helaas zonder succes: “Met één bedrijf was ik er heel dichtbij, maar dat is helaas toch afgeketst”.
De Visser zou het naar eigen zeggen “heel gaaf” vinden om méér met zijn afstudeerwerk te doen, “maar dat kan ik niet in m’n eentje; niet qua kennis en kunde, maar ook niet financieel”.