Handicap en studie: universiteiten verliezen voorsprong op hbo

Het aandeel studenten met een functiebeperking is de afgelopen vijf jaar gegroeid: van 6,5 naar 9,4 procent. De hbo-studenten zijn dit jaar iets beter te spreken over hun begeleiding en voorzieningen, maar bij de universiteiten stagneert de ontwikkeling.

Onderzoekers van het Leidse Centrum Hoger Onderwijs Informatie vermoeden dat het strengere studieregime in het wetenschappelijk onderwijs zijn tol eist. Daardoor zijn de universiteiten hun voorsprong op de hogescholen vrijwel kwijt. Gemiddeld krijgt het hbo nu een rapportcijfer 6,35 en het wo een 6,4.

De waardering voor de rol van docenten is gestegen. Vooral hbo-docenten zijn begripvoller en hebben meer kennis van zaken dan voorheen. Maar over voorzieningen als aangepaste roosters, herkansingen en toetsen blijven de studenten met een handicap kritisch, en al helemaal over de voorlichting die ze daarover krijgen.

Van de universiteiten springt Wageningen er - met een totaalscore van 7,14 - opnieuw positief uit. “Kennelijk heeft men daar een veel succesvollere aanpak om bijvoorbeeld studenten met dyslexie goed door hun studie te loodsen dan bij de TU’s”, schrijven de onderzoekers.

De TU/e staat in het 'handicap-oordeel 2015 per universiteit' voor het derde jaar op rij op de derde plaats, achter Wageningen en Nijmegen. De Eindhovense universiteit (eindcijfer 6,68) scoort vooral goed op de aanpassing van haar onderwijs, het begrip van docenten en begeleiding. In de lijst volgt de Universiteit Twente op plaats vier, de TU Delft staat op zeven.

In het hbo staan Avans in Brabant en Windesheim in Zwolle weer bovenaan bij de grote hogescholen. Van de middelgroten doen de NHTV in Breda en de Hogeschool Zeeland het goed. Maar de echte uitblinkers zijn twee particuliere hogescholen (TIO en IVA) en de kleine christelijke hogescholen Driestar en Viaa.

CHOI schreef het onderzoek ‘Gebruikerstoets Studeren met een Handicap 2015’ in opdracht van de stichting Handicap + Studie en baseerde zich dit jaar op een landelijke enquête onder 22.000 bachelorstudenten met een functiebeperking. Deze maakte deel uit van de grote Nationale Studenten Enquête. Dyslexie, concentratieproblemen en ADHD zijn de meest voorkomende handicaps.

De oordelen per universiteit en hogeschool komen begin november beschikbaar op - See more at: www.handicap-studie.nl/89_590_Groeiend_aantal_studenten_met_een_functiebeperking__Voorlichting_over_voorzieningen_schiet_nog_vaak_tekort.aspx

De oordelen per universiteit en hogeschool komen begin november beschikbaar op www.handicap-studie.nl - See more at: www.handicap-studie.nl/89_590_Groeiend_aantal_studenten_met_een_functiebeperking__Voorlichting_over_voorzieningen_schiet_nog_vaak_tekort.aspx