De eerste spacebox wordt voorzichtig op een dieplader geplaatst om afgevoerd te worden.

Na elf jaar neemt de TU/e afscheid van haar spaceboxen

Op 3 augustus 2005 trokken de eerste bewoners in de eerste 84 spaceboxen, die studentenhuisvester Vestide kort daarvoor geplaatst had op het parkeerterrein van de faculteit Elektrotechniek. Begin deze week startte het ontmantelen van de tijdelijke onderkomens en vandaag werden de eerste exemplaren na ruim elf jaar dienst te hebben gedaan ook daadwerkelijk afgevoerd op een dieplader.

In 2005 kregen 84 spaceboxen een plekje op de campus om op die manier het woningtekort dat vooral onder buitenlandse studenten en promovendi speelde, iets te lenigen. Het waren afzonderlijke gemeubileerde ruimtes met een eigen keuken en douche, die naast en boven op elkaar werden gestapeld.

De TU/e was destijds in Nederland de derde universiteit die van deze noodvoorzieningen gebruik ging maken. Twee jaar later werden er nog eens honderd extra boxen bijgeplaatst, omdat ook de buitenlandse instroom bleef toenemen.

In eerste instantie verleende de gemeente een tijdelijke vergunning van vijf jaar voor de noodwoninkjes. Toen duidelijk werd dat op afzienbare tijd permanente bewoning op de campus gerealiseerd zou worden, gedoogde de gemeente de spaceboxen. Ze mochten blijven staan totdat de nieuwe wooneenheden zouden worden opgeleverd.

De afgelopen weken hebben alle bewoners de spaceboxen verlaten en is een groot deel van hen in de nieuwe woontoren Aurora van Vestide getrokken. Deze week werd een begin gemaakt met het ontmantelen van de boxen, waarbij de huisraad die nog bruikbaar is, hergebruikt gaat worden.

Deze ochtend werd om tien uur de eerste spacebox op een dieplader getakeld om afgevoerd te worden. Ze worden in eerste instantie opgeslagen, maar het is de bedoeling om 76 spaceboxen te hergebruiken bij het ombouwen van het vroegere hoofdkantoor van Woonbedrijf, het bedrijf waar Vestide deel van uitmaakt. Dit kantoorpand dat ligt aan de Willemstraat, wordt in de toekomst omgebouwd tot betaalbare huurwoningen voor jongeren.