Ritalamp laat denken over medicijngebruik bij ADHD

Er moet eens worden nagedacht over de wijze waarop de maatschappij omgaat met kinderen met ADHD. Dat vinden Industrial Designstudenten Maarten Smith en Simone Rietmeijer die met de door hen ontworpen Ritalamp de discussie erover willen aanwakkeren. "In plaats van snel overgaan tot kinderen medicijnen geven, moet de blik van de maatschappij misschien veranderen."

Er zijn geen harde cijfers beschikbaar over het aantal jongeren met ADHD, zeggen Smith en Rietmeijer. “De diagnose wordt immers nergens geregistreerd. Toch kan het Nederlands Jeugd Instituut op grond van verschillende gegevens een schatting maken, hieruit bleek in 2015 dat bij 2 tot 6 procent van de Nederlandse jeugdigen sprake is van ADHD.”

Het aantal kinderen dat het medicijn Ritalin krijgt voorgeschreven steeg volgens de twee ID-studenten de afgelopen jaren sterk. Bij hun masterproject vragen Smith en Rietmeijer zich af of het schoolsysteem niet beter kan worden aangepast aan de behoeften en talenten van de kinderen in plaats van vice versa.

Smith: “Een kant van ons heeft ADHD. Zij heeft de keuze gekregen én genomen om géén Ritalin te gebruiken. Ze zegt zelf: ‘De ADHD is als een Ferrari in mijn brein. Ik krijg er veel energie van. Helaas heeft deze Ferrari geen remmen.’ Ze merkte het verschil tussen wél en niet Ritalin nemen: het voelt voor haar of er een lichtje uitgaat als ze wel slikt.” Smith nuanceert meteen dat het voor andere patiënten wel prettig kan zijn de rust van Ritalin te ervaren.

Om de krachten en kwaliteiten van ADHD in het licht te zetten bedachten hij en Rietmeijer een object dat de discussie in gang zet. Ze willen een verandering in de maatschappij teweegbrengen met de Ritalamp. Smith : “Het is een lamp die de discussie over het gebruik van medicatie bij jongeren met ADHD moet uitlokken. Deze heldere lamp in de vorm van een glazen hoofd heeft geen schakelaar en is alleen te dimmen door 'medicatie' toe te dienen. Het hoofd is gevuld met een transparante vloeistof waarin een lichtbron is bevestigd. Wordt de medicatie toegediend, dan vindt er een chemische reactie plaats waardoor de vloeistof niet langer doorzichtig is en het licht dimt.”

Het object is de komende tijd te bezichtigen op verschillende plaatsen. Maandag 19 december in het Design Hotel aan de Mathildelaan, dinsdag 20 december in de Centrale Bibliotheek van Eindhoven en vrijdag 23 december in het Industrial Designonderkomen Laplace. In januari gaat hij richting Amsterdam.