Thêta zoekt sponsors voor nieuwe botenwagen

Studentenroeivereniging Thêta is een crowdfundingcampagne gestart ter medefinanciering van haar nieuwe botenwagen. De ontheffing van de RDW voor haar huidige ‘Bartego’, waardoor de boten aan de achterkant net wat verder mogen uitsteken, loopt na dit roeiseizoen ten einde.

Bijna veertien jaar is Thêta’s BotenWagenCompagnie nu onderweg met de Bartego, een twee-assige Mercedes Atego die aan het eind van dit roeiseizoen naar verwachting zo’n 500.000 kilometer op de teller heeft staan. Thêta vervoert hiermee niet alleen haar eigen materieel, maar regelmatig ook dat van andere verenigingen uit het zuiden en midden des lands. De Eindhovense club is daarmee de “op één na grootste botenvervoerder van Nederland, die bovendien werkt met alleen maar vrijwilligers”, vertelt bestuurslid Tjeerd van Ditshuizen van Thêta, tevens één van Bartego’s chauffeurs, niet geheel zonder trots.

Commercieel vervoer is voor de vereniging, de nodige kilometers verwijderd van de meeste roeiwedstrijden waarnaar boten vervoerd moeten worden, “eigenlijk onbetaalbaar”, vervolgt Van Ditshuizen. Er was Thêta dan ook veel aan gelegen haar boten voor bijvoorbeeld wedstrijden zélf te kunnen blijven vervoeren.

Volgens Van Ditshuizen wordt binnen Thêta al sinds 2009 gesproken over een nieuwe botenwagen, maar verwezenlijking van die ambitie had “heel wat voeten in de aarde”. Dit niet alleen vanwege het bijbehorende kostenplaatje; ook het vinden van een passende oplossing binnen de grenzen van de wet kostte volgens de Thêtaan de nodige tijd en creativiteit.

Komend roeiseizoen mag Thêta namelijk nog blijven rijden met de Bartego, daarna loopt de huidige - “echt allerlaatste” - ontheffing van de RDW af. Dankzij die ontheffing mag de lading van de vrachtwagen nu nog bijna zeven meter achter de laatste achteras van de vrachtwagen uitsteken, waar de wettelijke limiet op vijf meter ligt.

Een oplossing voor het overbruggen van die steeds ‘gedoogde’ één meter tachtig vond Thêta in een nieuwe vrachtwagen met een extra as die - “heel tactisch” - één meter tachtig verder naar achteren zit dan de achteras van de Bartego. “Daardoor kunnen we, zonder aanhanger, blijven rijden met de achttien meter lange 'achten' (het grootste type rooiboot waarin in Nederland wedstrijden worden gevaren, red.).”

Het rijden zonder aanhanger is volgens bedrijfskundestudent Van Ditshuizen niet alleen veiliger (“het voertuig is altijd in één lijn met de lading”); ook kan Thêta’s chauffeurspoule daardoor blijven rijden met een C-rijbewijs, in plaats van een nieuw CE-rijbewijs voor een truck met aanhanger te moeten behalen. “Daar ben je al gauw weer een half jaar mee bezig. Bovendien zou het opleidingstraject voor nieuwe chauffeurs binnen de vereniging dan één keer zo lang worden.”

Het speciale vervoersysteem van de Bartego, jaren terug ontworpen door een Werktuigbouwkundestudent die hierop afstudeerde, wordt in ere gehouden. Ook de containers die op het voertuig staan, blijven behouden en worden gereviseerd.

Hoeveel de vereniging in totaal nodig heeft voor de aanschaf van de nieuwe truck, wil Van Ditshuizen niet zeggen. De BotenWagenCompagnie hoopt via sponsoring door bedrijven en andere partners in ieder geval 15.000 euro binnen te halen voor de aanschaf van de nieuwe truck, plus 5.000 euro per jaar voor de eerste vijf jaren daarna.

Sleutelhangers voor het goede doel

Daarnaast hoopt Thêta nog eens 5.000 euro binnen te harken via crowdfunding. Sympathisanten kunnen onder meer bijdragen door een kaartje te kopen voor de onthulling van de wagen (5 euro), door de aanschaf van een gepersonaliseerde stalen sleutelhanger van de botenwagen (30 euro), of door het ‘adopteren’ van een stelling van de truck (125 euro). Stuwende kracht achter de crowdfundingcampagne is Thêta-secretaris Mayra Goevaerts, studente Industrial Design (momenteel op trainingskamp in Sevilla).

Van Ditshuizen verwacht dat de vereniging haar nieuwe wagen - die tevens een nieuwe naam krijgt, ook suggesties hiervoor zijn welkom - voor aanvang van het nieuwe collegejaar rijdend heeft.

Update 17 juni 2016: de nieuwe botenwagen is gearriveerd.